Skriftlig spørsmål fra Trygve Slagsvold Vedum (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2550 (2019-2020)
Innlevert: 08.09.2020
Sendt: 08.09.2020
Besvart: 15.09.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Spørsmål

Trygve Slagsvold Vedum (Sp): Vil statsråden sørge for at det ikke gjeninnføres flypassasjeravgift, normal momssats, eller startavgift fra Avinor dette året, og vil statsråden vurdere snarlig implementering av FOT-ruter til og fra Florø, Hovden og Stokmarknes?

Begrunnelse

Viktige deler av flytilbudet i Norge er nå truet. En grunn til dette er at flybransjen i Norge har blitt rammet av det ene avgiftsjokket etter det andre under Høyre- og Frp-regjeringen. Høyre og Frp har blant annet økt momsen på flyreiser fra 8 % til 12 %, innført flypassasjeravgift og nesten doblet CO2-avgiften fra 2014 til 2016.
Dette har gjort mange ruter ulønnsomme, og bidratt til at antall avganger på kortbanenettet ble redusert med 12,3 % i perioden 2016 til 2019.
Høyre- og Frp-regjeringen har gjennom sine avgiftsøkninger skapt store problemer for flybransjen i Norge, noe som gjorde den svært utsatt allerede før Koronapandemien kom. Selv om pandemien ikke er over, er flere av tiltakene overfor flybransjen i ferd med å fases ut.
Det er akutt fare for spesielt flytilbudet til og fra flyplassene Florø, Hovden og Stokmarknes. For å berge disse, anbefaler Widerøe rask implementering av FOT-ruter til og fra flyplassene. Også andre deler av rutetilbudet står i fare for å forsvinne om ikke kraftige tiltak overfor flybransjen i Norge videreføres.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg deler representant Vedums bekymring for situasjonen i luftfarten, og regjeringen har derfor helt siden midten av mars satt inn målrettede tiltak for å sikre at vi har fly i lufta både på kort og lang sikt. Gjennom å kjøpe et minimumstilbud av flyruter har vi sørget for at folk og varer har kommet seg dit de skal. Regjeringen har også gitt betydelige avgiftslettelser og innført en garantiordning for flyselskapene, og vi vurderer nå behovet for ytterligere tiltak.
Representanten viser til avgiftsøkninger som regjeringen har innført i årene som ligger bak. Jeg vil derfor peke på at noe av det siste som skjedde av endringer for luftfarten før korona var en viktig avgiftslettelse. For å lette avgiftsbyrden for flygninger på distriktsruter gjeninnførte regjeringen et bunnfradrag på 6 tonn i den vektbaserte startavgiften med virkning fra 1. mars 2020. Dette oppfattes som et presist virkemiddel for å dreie de samlede avgiftene for de tjenestene Avinor yter fra lette fly til tyngre fly.
Produksjonen av reiselivstjenester, og luftfarten spesielt, er sterkt rammet av virusutbruddet. For å lette på avgiftsbyrden i disse næringene vedtok Stortinget å midlertidig oppheve flypassasjeravgiften og å redusere den lave merverdiavgiftssatsen fra 12 pst. til 6 pst. Vedtakene gjelder ut oktober 2020. Som følge av koronapandemien ble plikten til å betale startavgift opphevet med virkning fra 13. mars 2020, og har siden vært suspendert. Startavgiften er betaling for en tjeneste Avinor yter (lufthavnavgift), og som flyselskapene må betale når de faktisk flyr. Regjeringen suspenderte også passasjeravgiften og sikkerhetsavgiften mellom 13. mars og 1. juli 2020.
Det er de samlede rammebetingelsene som betyr noe for de næringsdrivende. Regjeringen har gjennom skattereformen gitt betydelige skattelettelser for næringslivet. Dette har bidratt til å bedre rammebetingelsene også for flyselskapene. For å finansiere disse lettelsene har blant annet den lave merverdiavgiftssatsen blitt økt, først fra 8 til 10 pst. i 2016, og videre til 12 pst. i 2018. Dette er i tråd med Skatteutvalgets forslag om å redusere selskapsskatten og vri skattebyrden fra skatt på arbeid og selskapsoverskudd til blant annet skatt på forbruk.
Jeg er opptatt av at vi skal ha et godt flytilbud på kortbanenettet. I distriktene er dette som et kollektivtilbud å regne. Både Hovden, Florø og Stokmarknes er blant flyplassene hvor staten gjør midlertidige flyrutekjøp som følge av etterspørselsbortfallet under koronapandemien. Nåværende avtaler løper ut september måned, og regjeringen har nylig besluttet å videreføre midlertidige flyrutekjøp også fra oktober. Regjeringen vurderer fortløpende hvilke tiltak og virkemidler som er best egnet for å sikre et godt regionalt og nasjonalt flytilbud, både i nærmeste fremtid og på lengre sikt.