Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2578 (2019-2020)
Innlevert: 11.09.2020
Sendt: 11.09.2020
Besvart: 18.09.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): Viser til spørsmål nr. 15:1888 (2019-2020) vedrørende situasjonen som har oppstått ved Klett-krysset og statsrådens svar. Trafikksikkerhetsmessig er situasjonen kritisk, og SVV lovet en midlertidig løsning som ennå ikke har startet opp.
Vil statsråden godkjenne at Miljøpakken forskutterer finansiering av nytt Klettkryss for å raskere oppnå akseptabel trafikksikkerhet på Klett?

Begrunnelse

Fylkesutvalget åpnet i sitt vedtak i sak 93/20 for at Miljøpakken kunne tilby staten å forskuttere finansieringen av nytt Klettkryss for raskere å oppnå en akseptabel trafikksikkerhet på Klett.
Samtidig understrekes det i vedtaket at Fylkesutvalget holder Statens vegvesen ansvarlig for dagens trafikksituasjon på Klett, da det var de som planla og bygde dagens løsning på Klett og i Miljøpakkens behandling av saken tilbakeholdt avgjørende informasjon.
I vedtaket av 24. mars 2020 sier Fylkesutvalget videre at det er «uakseptabelt at Statens vegvesen ikke har iverksatt noen tiltak, flere måneder etter at situasjonen på Klett ble erkjent».
Kontaktutvalget for Miljøpakken godkjente før sommeren at Statens vegvesen omdisponerer 15 mill. kr. av «mindreforbruket» på E6 Sør til en midlertidig løsning på Klett som skulle iverksettes nå i høst.
Fylkesutvalget forutsetter at dette avgjørende trafikksikkerhetstiltaket er igangsatt som forutsatt og ber om tilbakemelding på framdrift.
Fylkesutvalget opprettholder sitt vedtak om å åpne for at Miljøpakken kan forskuttere en løsning på Klett for staten.
Men for å sikre fremdrift og fokus på å raskt etablere en kapasitetssterk og framtidsrettet løsning som fungerer på Klett, ber Fylkesutvalget regjeringen om å gi oppdraget til Nye Veier AS, som nå etablerer anlegg for å bygge E6 videre sørover for Trondheim.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Samferdselsdepartementet hadde tidligere anledning til å inngå avtaler om forskuttering av midler til veiformål ut over gitt bevilgning på kap. 1320, post 30. Slike forskutteringer har kun vært aktuelt for prosjekter som har vært prioritert i Nasjonal transportplan, noe som ikke er tilfelle med det nye krysset på E6/E39 sør for Trondheim (Klettkrysset).
I Prop. 1 S (2019-2020) er det dessuten lagt til grunn at det ikke skal inngås nye avtaler om forskuttering av statlige midler til riksveiinvesteringer i 2020. Gjeldende føringer tilsier derfor at er det ikke kan forskutteres med bompengemidler til Klettkrysset fra Miljøpakken.
Et tredje forhold som utelukker forskuttering er at det per i dag ikke foreligger et tilstrekkelig plangrunnlag for prosjektet. Statens vegvesen har gjort en overordnet vurdering og foreløpig kostnadsberegning av en fullverdig løsning for dette krysset, men det er ikke gjort konsekvensutredning eller planlegging etter plan- og bygningsloven.
Prosjektet ble bygget i perioden 2015-2018. Det var opprinnelig planlagt et planskilt kryss på Klett. Den økonomiske rammen for Miljøpakken ga ikke rom for et planskilt kryss. Det var derfor nødvendig å finne en rimeligere løsning for å holde prosjektet innenfor Miljøpakkens økonomiske ramme. Klettkrysset ble derfor bygget som en rundkjøring i plan, en prinsippløsning som Kontaktutvalget for Miljøpakken sluttet seg til.
Statens vegvesen viser til at erfaringen tilsier at den beste løsningen ut fra kapasitet og sikkerhet hadde vært å bygge et planskilt kryss slik det først var foreslått. Statens vegvesen er imidlertid i gang med å forbedre situasjonen. Det er avsatt 15 mill. kr innenfor rammen til prosjektet E6 Jaktøya – Sentervegen til forbedring av trafikksikkerhet og fremkommelighet i Klettkrysset. Jeg har fått opplyst at det er innhentet ekstern konsulentbistand for å vurdere hvilke tiltak som vil gi høyest fremkommelighets- og trafikksikkerhetsgevinst. Videre sier Statens vegvesen at tiltakene vil bli utført så raskt som mulig. Det vil også bli installert detektorstyrt kø-varsling på E6 fra Trondheim.