Kirsti Leirtrø (A): Viser til spørsmål nr. 15:1888 (2019-2020) vedrørende situasjonen som har oppstått ved Klett-krysset og statsrådens svar. Trafikksikkerhetsmessig er situasjonen kritisk, og SVV lovet en midlertidig løsning som ennå ikke har startet opp.
Vil statsråden godkjenne at Miljøpakken forskutterer finansiering av nytt Klettkryss for å raskere oppnå akseptabel trafikksikkerhet på Klett?
Begrunnelse
Fylkesutvalget åpnet i sitt vedtak i sak 93/20 for at Miljøpakken kunne tilby staten å forskuttere finansieringen av nytt Klettkryss for raskere å oppnå en akseptabel trafikksikkerhet på Klett.
Samtidig understrekes det i vedtaket at Fylkesutvalget holder Statens vegvesen ansvarlig for dagens trafikksituasjon på Klett, da det var de som planla og bygde dagens løsning på Klett og i Miljøpakkens behandling av saken tilbakeholdt avgjørende informasjon.
I vedtaket av 24. mars 2020 sier Fylkesutvalget videre at det er «uakseptabelt at Statens vegvesen ikke har iverksatt noen tiltak, flere måneder etter at situasjonen på Klett ble erkjent».
Kontaktutvalget for Miljøpakken godkjente før sommeren at Statens vegvesen omdisponerer 15 mill. kr. av «mindreforbruket» på E6 Sør til en midlertidig løsning på Klett som skulle iverksettes nå i høst.
Fylkesutvalget forutsetter at dette avgjørende trafikksikkerhetstiltaket er igangsatt som forutsatt og ber om tilbakemelding på framdrift.
Fylkesutvalget opprettholder sitt vedtak om å åpne for at Miljøpakken kan forskuttere en løsning på Klett for staten.
Men for å sikre fremdrift og fokus på å raskt etablere en kapasitetssterk og framtidsrettet løsning som fungerer på Klett, ber Fylkesutvalget regjeringen om å gi oppdraget til Nye Veier AS, som nå etablerer anlegg for å bygge E6 videre sørover for Trondheim.