Skriftlig spørsmål fra Arne Nævra (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2581 (2019-2020)
Innlevert: 11.09.2020
Sendt: 11.09.2020
Besvart: 23.09.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Arne Nævra (SV)

Spørsmål

Arne Nævra (SV): Både Statens vegvesen og Nye Veier har sagt at de utreder en østlig trasé for E6 i Skogn. Dette er et alternativ som tidligere er lagt bort på grunn av jordvernhensyn, men som nå er tatt fram for mulig innsparing. Det er en snuoperasjon i forhold til tidligere politikk.
Er det statsråden som står bak disse nye utredningene, og ser han ikke at dette er sløsing med ressurser at både SSV og Nye veier utreder et alternativ som er helt i strid med vedtatt jordvernpolitikk og ikke burde vært gjenstand for noen som helst utredning?

Begrunnelse

Jeg har spurt tidligere samferdselsminister Jon Georg Dale om samme tema i september i fjor:

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=77167

Da svarte han blant annet dette:

«SVV har ikkje fremmet innsigelse til kommunen sitt planvedtak, men har vurdert denne delstrekningen for optimalisering i NTP-oppdrag 1. Eg har merket meg innspela sendt departementet i samanheng med NTP og tar desse med i departementet sitt vidare NTP-arbeid».

Jeg setter min lit til at den nye statsråden går inn i denne saken og at jordvern og lokale ønsker skal veie tyngst i denne saken.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Samferdselsdepartementet har i tilknytning til arbeidet med ny Nasjonal Transportplan bedt virksomhetene gjøre en systematisk optimalisering av prosjekter som er aktuelle for prioritering i kommende Nasjonal Transportplan, og for hvert prosjekt beskrive muligheten for kostnadsreduserende og/eller effektiviserende tiltak - eller alternative løsninger - samt muligheten for å øke nytten til prosjektet.
På bakgrunn av overnevnte optimaliseringsoppdrag sendt 11.januar 2019 er det også gjennomført systematisk prosjektoptimerende analyse av kommunedelplan for E6 Åsen – Mære. I kommunene Steinkjer, Inderøy og Verdal har dette bidratt til mindre omfattende optimaliseringer innenfor rammen av planforslaget. I Levanger kommune er det imidlertid avdekket en alternativ trasé i tillegg til de to traséforslagene som ble lagt ut på høring. Investeringskostnaden reduseres fra 12 900 til 12 400 mill. 2019-kr (4-felt) og fra 11 800 mill. til 11 000 mill. 2019-kr (2/3-felt) sammenlignet med de traséforslagene det er gjennomført høring for i Levanger kommune. Beregninger av nettonytte viser best resultat for 4-feltsløsning i den nye traséen.
Jeg viser for øvrig til at SVV i slike prosjekter plikter å utarbeide forslag til planprogram for kommunedelplan der alle relevante alternativ inngår, jf. plan- og bygningsloven § § 4-2, jf. konsekvensutredningsforskriften § 14 c). I henhold til "Retningslinjer for planlegging av riks- og fylkesveier etter plan- og bygningsloven", skal SVV som ledd i dette også vurdere "rimeligste realistiske" alternativ når planen skal være grunnlag for å ta beslutning om linje- og standardvalg.
Resultatet av utredningene som gjennomføres av Statens vegvesen av traséalternativ for E6 Åsen – Mære skal være en anbefaling om hvilken korridor som er best egnet til å svare på målene som er definert for prosjektet. Det vil ikke være naturlig å konkludere om dette nå, men jeg forutsetter en snarlig avklaring når relevante utredninger og vurderinger foreligger.
Når det gjelder Nye Veier AS sitt arbeid med vurderinger av mulige traséalternativ er dette gjennomført som en del av departementets oppdrag til selskapet i forbindelse med ny Nasjonal transportplan om innspill til en mulig utvidelse av selskapets portefølje.