Skriftlig spørsmål fra Kari Henriksen (A) til fiskeri- og sjømatministeren

Dokument nr. 15:2585 (2019-2020)
Innlevert: 11.09.2020
Sendt: 11.09.2020
Besvart: 18.09.2020 av fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen

Kari Henriksen (A)

Spørsmål

Kari Henriksen (A): Har statsråden i samtaler med næringen fått tilbakemeldinger på at kompensasjonsordningen allerede burde vært etablert og forskudd utbetalt og eller at innføringen av full CO2 avgift var en dårlig løsning så lenge overgangsordningene var etablert og hvordan er tilbakemeldingene fulgt opp?

Begrunnelse

Det har vært møter med blant annet Fiskarlaget i Sør på forsommeren og ministeren svarte i mitt tidligere spørsmål at det skulle holdes en tett og videre dialog med næringslivet. Det er en svært vanskelig situasjon for fiskere langs Sørlandskysten at det ikke kommer en avklaring på dette. i tillegg til den usikre situasjonen som en følge av koronasituasjonen bekymrer mange seg over den økonomiske usikre situasjonen de settes i når det er så uavklarte forhold knyttet til kompensasjonsordningen for CO2.

Odd Emil Ingebrigtsen (H)

Svar

Odd Emil Ingebrigtsen: Først og fremst vil jeg vise til at regjeringen har en ambisiøs klimapolitikk. Norge har forpliktet seg til å nå klimamålene i Paris-avtalen, som blant annet innebærer mål om kutt av 45% av utslippene i 2005 i såkalt ikke-kvotepliktig sektor innen 2030. For å nå disse målene må utslippene fra fiskeflåten reduseres i årene fremover. CO2-avgiften er et av de viktigste klimavirkemidlene i dagens klimapolitikk. Den stimulerer til markedsbaserte og kostnadseffektive tiltak for å redusere utslipp av CO2 gjennom prinsippet om at forurenser betaler.

Stortinget vedtok å oppheve den reduserte satsen i CO2-avgiften for mineralolje levert til fiske og fangst i nære farvann fra 1. januar 2020. Det samme gjelder fritaket for CO2-avgiften på naturgass og LPG levert til fiske og fangst i nære farvann. Dette innebærer at fiskefartøyene betaler full CO2-avgift fra 1. januar 2020. Det er innført en midlertidig kompensasjonsordning som trappes ned over tid for å lette omstillingen for næringen.
I Prop. 1 S (2019–2020) for Nærings- og fiskeridepartementet gis det blant annet følgende føringer for ordningen:

• Garantikassen for fiskere (GFF) skal stå for administrasjon av ordningen og utbetaling av midlene.
• Kompensasjonsordningen deles inn i tre grupper; kystflåten, havflåten og kystrekeflåten.
• Kompensasjonen utbetales proporsjonalt med det enkelte fartøyets andel av samlet førstehåndsverdi av landet fangst i den kompensasjonsgruppen fartøyet tilhører.
• Kompensasjonen betales etterskuddsvis til fartøyene, når førstehåndsverdien for både enkeltfartøy og kompensasjonsgruppene foreligger.
• Ordningen er ment å være midlertidig, og det legges opp til at den fases ut over tid.

Det ble bevilget en tilskuddsbevilgning på 255 mill. kroner til kompensasjonsordningen i 2020 over kap. 919, post 73. Det er videre besluttet at ordningen skal trappes ned lineært over fem år, og bevilgningen til ordningen ble derfor vedtatt redusert med 51 mill. kroner årlig i en femårsperiode.
Jeg mener vi må tilstrebe å uforme en ordning som er lettest mulig å håndtere, og som minimerer risiko for feil ved utbetaling. Dette mener jeg oppnås best ved en etterskuddsbetaling, i og med at fordelingen skal være basert på fartøyets førstehåndsverdi.
Jeg har mottatt noen innspill fra næringen om at det bør vurderes å utbetale noe av kompensasjonen som et forskudd, men jeg har vurdert det som administrativt krevende å foreta utbetalinger gjennom året før faktiske tall for hele 2020 foreligger. Det enkelte fartøys kompensasjon måtte i så fall beregnes gjennom en andelsberegning i to ledd, fremfor ett. Begge disse andelene vil påvirkes av det endelige resultatet for året, som ville medføre behov for å korrigere utbetalingene til alle fartøyer i det endelige oppgjøret. Det vil også være kompliserende å håndtere fartøyeierendringer i løpet av året ved forskuddsbetaling.
Selv om enkelte fartøygrupper vil kunne foretrekke å få en forskuddsutbetaling, så mener jeg at den generelle lønnsomhetssituasjonen i fiskeflåten forsvarer en etterskuddsutbetaling. Kystrekeflåten, som typisk vil være en sårbar gruppe med mer usikker lønnsomhet og høyere drivstofforbruk, er allerede plassert i en egen kompensasjonsgruppe. Dette innebærer at de ikke behøver å konkurrere om kompensasjonen med de to andre større gruppene “kyst“ og “hav“.
Det kan også nevnes at refusjon av grunnavgiften er videreført som normalt, og denne vil kunne bidra til økt likviditet kontinuerlig. Denne refusjonsordningen utgjør en større andel støtte enn CO2-avgiftskomponenten i kroner og øre.
Det legges derfor opp til at utbetaling av kompensasjon for 2020 først vil skje på våren i 2021.