Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:2589 (2019-2020)
Innlevert: 11.09.2020
Sendt: 11.09.2020
Besvart: 22.09.2020 av kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Mener statsråden at samtlige gebyr som kan inngå etter bygningsloven, nå skal selvkostberegnes som ett tjenesteområdet?

Begrunnelse

Forskrift om selvkostberegning av kommunale gebyrer var ute til høring i 2019 og har fått sin virkning fra 01.01.2020.
De tidligere retningslinjene for beregning av selvkost – H-3/14 – skapte en rekke mistolkninger i kommunene, og de var heller ikke rettslig bindende.
I brev av januar 2020 til Kommunal og moderniseringsdepartementet fra organisasjonen Rettferdig Offentlig Saksbehandling (ROS) blir det pekt på at en utforming av en tekst i forskriften – tjenesteområder – og at denne benevnelsen ikke var i overenstemmelse med Kommunelovens § 15.1,- som klart fremhever at dette skal være enkelttjenester. I svarbrevet fra departementet datert 27.02.2020 fremgår det av avsnitt 2, - sitat; «Kommuneloven § 15-1 og selvkostforskriften benytter som regel begrepet en tjeneste. Det er ett unntak fra dette, hvor det i selvkostforskriften § 1 er benyttet begrepet tjenesteområde. Forskriften må forstås slik at begrepet tjenesteområde har samme meningsinnhold som begrepet tjeneste» sitat slutt.
Begrepet tjeneste i Kommuneloven er rettet mot en konkret tjeneste, mens tjenesteområdet i forskriften kan tolkes at det innbefatter en sammenslåing av en rekke tjenester. Ved å bruke tjenesteområder i forskriften vil dette skape uklarheter og vil resultere i et behov for utdypende informasjonsmateriell.
Dersom «tjenesteområder» skal legges til grunn i selvkostberegningen, vil dette kunne bety en kryss subsidiering av enkelte tjenester, og videre at en effektivisering av de enkelte tjenesteområdene vil bli lite lagt vekt på. Behandlingen av klage på enkeltvedtak etter Forvaltningsloven vil og vil vanskelig kunne effektueres.

Nikolai Astrup (H)

Svar

Nikolai Astrup: Samlet selvkost for en tjeneste skal beregnes etter reglene i kommuneloven og tilhørende selvkostforskrift. Disse beregningsreglene skal følges når det i særlov eller -forskrift er fastsatt at det kommunale gebyret ikke skal være større enn kostnadene ved å yte tjenesten (ikke overstige selvkost), jf. kommuneloven § 15-1.
Kommuneloven § 15-1 og selvkostforskriften benytter som regel begrepet en tjeneste. Det er imidlertid ett unntak fra dette. I selvkostforskriften § 1 er det benyttet begrepet et tjenesteområde. Som departementet tidligere har uttalt i brev 27.2.2020 til organisasjonen Rettferdig Offentlig Saksbehandling, må begrepet tjenesteområde i forskriften tolkes og leses/forstås slik at det har samme meningsinnhold som begrepet tjeneste i loven og forskriften ellers.
Ulik begrepsbruk er altså kun en språklig variasjon, hvor betydningen er den samme. Formuleringene har ikke hatt til hensikt å gi grunnlag for at kommuner kan slå sammen selvkostberegningen for flere tjenester. Slik sett er gjeldende rett videreført slik den var før kommuneloven § 15-1 og selvkostforskriften trådte i kraft fra 2020. Selvkostforskriften vil derfor ikke, og skal naturlig nok heller ikke, legge til rette for kryssubsidiering.
Hva som regnes som en tjeneste i ulike sammenhenger, er ikke regulert av kommuneloven og selvkostforskriften. Dette må avgjøres ut fra de enkelte særlovene med forskrifter, som fastsetter hvilke tjenester det kan eller skal betales gebyr for.