Skriftlig spørsmål fra Elise Waagen (A) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:2592 (2019-2020)
Innlevert: 11.09.2020
Sendt: 11.09.2020
Besvart: 21.09.2020 av barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad

Elise Waagen (A)

Spørsmål

Elise Waagen (A): Vil statsråden vurdere å gjennomgå tilskuddsordningene slik at ikke organiseringen og byråkratiet knyttet til tilskuddordningene skaper unødvendig merarbeid og blir en terskel for aktivitet i frivillige og ideelle organisasjoner?

Begrunnelse

Frivillige organisasjoner kan i dag søke ulike tilskuddsordninger som er forvaltet av Bufdir.
Jeg har fått tilbakemelding fra frivillige organisasjoner som erfarer at innretningen på tilskuddene skaper unødvendig merarbeid, og er til hinder for aktivitet.
Eksempelvis er Bufdirs krav til rapportering avvikende fra regnskapsår. Dette medfører ekstrakostnader og merarbeid for tilskuddsmottaker. Organisasjoner opplyser om at det er utfordrende og arbeidskrevende å tilpasse aktiviteter og budsjett, mellom årsregnskap/hovedregnskap og avvikende regnskap for avdelinger med kryssende finansieringskilder.
Videre skapes det unødvendig usikkerhet når svar på søknad og utbetaling kommer langt ut på våren, nærmere slutten av første halvår. Det innebærer utlegg for planlagt aktivitet og utfordringer med likviditet langt inn i driftsåret det er søkt og innvilget støtte for.

Kjell Ingolf Ropstad (KrF)

Svar

Kjell Ingolf Ropstad: Jeg vil understreke at tilskuddsordningene skal være ubyråkratiske og enkle for frivilligheten. Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) forvalter årlig over 1 milliard kroner gjennom ulike tilskuddsordninger. I tråd med de grunnleggende styringsprinsippene i staten gir departementet overordnede mål og føringer for ordningene på departementets ansvarsområde. Departementet fastsetter også regelverk for ordningen i samsvar med økonomiregelverket for staten. Bufdir, som er tilskuddsforvalter, har imidlertid fullmakt til å fastsette de mer detaljerte rutinene for forvaltningen av ordningene. Det er Bufdir som har den løpende kontakten med de frivillige og ideelle organisasjonene og som derfor har den beste forutsetningen for å utforme gode rutiner for forvaltningen.
Bufdir jobber kontinuerlig med å finne rutiner og løsninger som gjør det enklest mulig for organisasjonene å gjennomføre sine aktiviteter og prosjekter, men må balansere hensynet til organisasjonene og forvaltningen av tilskuddsordningene. Direktoratet må ha kontroll med hvordan pengene benyttes og hvordan de bidrar til å oppfylle målene for tilskuddsordningene. Derfor er rapportering og regnskap fra tilskuddsmottakerne helt nødvendig. Tidligere mislighold og misbruk av statlige midler viser tydelig behovet for kontroll.
Jeg har forelagt spørsmålet fra representanten Bjørnebekk-Waagen for Bufdir, som opplyser at det er gjort et omfattende arbeid med å forenkle oppfølgingsarbeidet de siste årene. Blant annet er krav til både rapportering og revisjon for tiltak som anses å ha lav risiko for mislighold, redusert.
I begrunnelsen for spørsmålet nevnes det at krav til rapportering avviker fra regnskapsåret, og at dette medfører ekstrakostnader og merarbeid for tilskuddsmottaker, samt usikkerhet rundt finansieringen av tiltak. Bufdir er kjent med denne problemstillingen, men mener likevel det er hensiktsmessig å avvike fra regnskapsåret ved innvilgelse og rapportering av enkelte former for prosjekttilskudd, blant annet for å sikre at søkerne får svar på søknaden sin før prosjektperioden starter.
Forvaltning av tilskudd er en sentral del av Bufdirs virksomhet, og inngår dermed som en naturlig del av styringsdialogen mellom departement og direktorat. Jeg er opptatt av at det ikke skal være unødvendig komplisert for organisasjonene å søke og motta tilskudd. Samtidig må vi sikre nødvendig kontroll med ordningene. Bufdir arbeider kontinuerlig med å forbedre og forenkle sin tilskuddsforvaltning.. Dette er også noe departementet tar opp i den løpende dialogen med Bufdir.