Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:2598 (2019-2020)
Innlevert: 11.09.2020
Sendt: 14.09.2020
Besvart: 23.09.2020 av barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Hva vil statsråden gjøre for å sikre at alle forbrukere får tilbake pengene sine også når reisebyrået har gått konkurs?

Begrunnelse

I forbindelse med behandlingen av revidert nasjonalbudsjett anmodet Stortinget regjeringen i vedtak nr. 792, om å følge situasjonen rundt pakkereiseselskaper og eventuelle konkurser. Det har nå oppstått en situasjon der det er uklart om forbruker som fikk sin reise kansellert som følge av koronatiltakene vil få pengene tilbake dersom pakkereiseselskapet går konkurs. Departementet har i brev til Forbrukerrådet sagt at de ikke kan instruere Reisegarantifondet om å legge til grunn en bestemt tolkning av pakkereiseloven § 43. Dersom Reisegarantifondet faller ned på en snever fortolkning, vil eventuelle tilbakebetalingskrav som er oppstått før konkurs, ikke være dekket av fondet. Med den uklarheten som har oppstått rundt fortolkningen av pakkereiseloven er det grunn til å frykte en situasjon der mange forbrukere, som nå opplever at selskapet har gått konkurs, vil måtte vente i flere år på å få tilbake pengene sine da sjansen er stor for at vedtak i reisegarantifondet vil bli prøvd rettslig.
Det er varierende praksis rundt konkurs- og insolvensbeskyttelsen i EU. Flere land, som Tyskland og Finland, krever ikke noen årsakssammenheng mellom konkursen og kanselleringen for å sikre refusjonskravet. Denne tilnærmingen er sikret ivaretatt med statlige midler. EU-kommisjonen har ikke kommet med en endelig uttalelse om dette, men henviser til at medlemslandene bør gi

«(...) support to operators in the travel and tourism industry to ensure that reimbursement claims caused by the COVID-19 outbreak are satisfied (…).»

Dette er uttrykk for en klar forventning om at medlemslandene skal sikre at koronarelaterte refusjonskrav ikke ender mellom to stoler, samt at Kommisjonen påpeker at det er innenfor medlemslandenes handlingsrom å støtte sine nasjonale reisebyråer ved å sikre at refusjonene kan gjennomføres.
Med det begrensede antall konkurser som er meldt inn er det grunn til å anta at Reisegarantifondet allerede er tilført midler som vil gjøre der de i stand til å sikre alle forbrukere, uavhengig av om kanselleringen var koronarelatert eller ikke, får tilbakebetalt utestående krav. Det fremstår som et kunstig skille dersom en forbruker som tilfeldigvis får avlyst reisen rett før konkursen, stiller dårligere enn en forbruker som ikke har fått sin reise avlyst.

Kjell Ingolf Ropstad (KrF)

Svar

Kjell Ingolf Ropstad: Jeg viser til mitt svar på spørsmålet fra stortingsrepresentant Åsunn Lyngedal datert 16. mai 2020, som også gjaldt dekning til reisende ved pakkereisearrangørens konkurs.
Det er ingen tvil om at reisenæringen og de reisende er i en spesielt utsatt situasjon som følge av Covid-19-pandemien. Samtidig som svært mye av omsetningen er falt bort, har pakkereisearrangørene plikt til å tilbakebetale forskuddsinnbetalinger for reiser som blir avlyst eller avbestilt. For de reisende kan det her være snakk om store beløp. Dersom de reisende ikke får tilbake sine penger vil dette oppleves som svært negativt for dem det gjelder, og det vil også kunne gå utover tilliten til bransjen og etterspørselen etter pakkereiser på sikt.
Regjeringen jobber langs flere spor for å støtte opp om både reisenæringen og de reisende som nå opplever at pandemien og reisebegrensninger har forhindret planlagte pakkereiser. For høsten 2020 har regjeringen foreslått å opprette en egen kompensasjonsordning på inntil 1 milliard kroner for reiselivsbedrifter med stort omsetningsfall. Reiselivet får dessuten 250 millioner kroner mer til omstilling, og det foreslås en egen tilskuddsordning for kommunene på 200 millioner kroner der også reiselivsbedrifter kan søke.
Det er også opprettet tilskudds- og låneordning for pakkereisearrangørers lovpålagte refusjoner som følge av Covid-19-pandemien, med samlet ramme på 2 milliarder kroner. Innovasjon Norge har mottatt om lag 180 søknader om støtte etter ordningen. Det har så langt blitt utbetalt 93 millioner kroner i tilskudd og 264 millioner kroner i lån til formålet. I Prop. 142 S (2019-2020) som ble lagt fram for Stortinget 21. september 2020, foreslår regjeringen en andre fordelingsrunde til de aktørene som søkte på ordningen.
Det er også bevilget 100 millioner kroner og gitt en merbelastningsfullmakt på inntil 200 millioner kroner til Reisegarantifondet for at det skal være i stand til å håndtere sine forpliktelser etter pakkereiseloven i 2020. Reisegarantifondet har opplyst at det per 17. september 2020 er åpnet 9 konkurser blant pakkereisearrangører. Etter en foreløpig oversikt over krav fra reisende knyttet til disse konkursene, anslås tilbakebetalingskravene å utgjøre om lag 17 millioner kroner. Kravene er til behandling hos Reisegarantifondet.
Jeg er svært opptatt av hvordan de reisendes tilbakebetalingskrav kan håndteres. Regjeringen har etter sommeren fått nye innspill fra både Forbrukerrådet, Reisegarantifondet og reiselivsnæringen om utfordringene for både de reisende og pakkereisearrangørene. Jeg kan forsikre at jeg er oppmerksom på de ulike problemstillingene, og følger situasjonen nøye.