Emilie Mehl (Sp): Vil statsråden sørge for fortgang i digitalisering av våpensøknader og legge frem en konkret fremdriftsplan for digitalisering av våpensøknader og forhandlerportal, samt kvalitetsforbedring av våpenregisteret?
Begrunnelse
Regjeringen har brukt over 2 milliarder kroner på IKT i politiet, men fortsatt er søknad og registrering av våpen ikke digitalisert. Dette har en estimert kostnad på 30-40 millioner kroner, og en beregnet innsparing på om lag 271 millioner kroner over ti år. Riksrevisjonen kritiserte dagens våpenløsning i 2018, blant annet fordi man har dårlig oversikt og liten kontroll over våpen.
I «Konseptutredning for våpenforvaltning i politiet» fra juli 2018 er digitalisering av våpenforvaltningen et av to hovedtiltak som utredes for å kunne forbedre dagens våpenforvaltning. Rapporten peker på at dagens system har manuelle og tungvinte saksbehandlingsrutiner, lang saksbehandlingstid og lav publikumstilfredshet.
For å søke om våpen må man fylle ut et skjema på gjennomslagpapir som må sendes i posten og behandles manuelt av våpenkontoret, for eksempel på Elverum for Innlandet politidistrikt. Behandlingstiden er ekstremt lang, og mange jegere kan risikere å gå glipp av høstjakta fordi søknadene ikke blir behandlet raskere. Ifølge oversikt på politiet.no varierer saksbehandlingstiden for våpensøknad stort mellom de ulike politidistriktene, fra 3 uker opp til 15 uker. Eksempelvis har Innlandet politidistrikt, hvor våpenforvaltningen ble sentralisert i 2018, nå en behandlingstid på nesten 4 måneder. I Øst politidistrikt har behandlingstiden etter sentralisering av forvaltningen økt fra et par uker til 3 måneder i 2020. Dagens system er utdatert til stor ulempe for både privatpersoner og forhandlere av våpen.