Skriftlig spørsmål fra Ruth Grung (A) til fiskeri- og sjømatministeren

Dokument nr. 15:2603 (2019-2020)
Innlevert: 11.09.2020
Sendt: 14.09.2020
Besvart: 22.09.2020 av fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen

Ruth Grung (A)

Spørsmål

Ruth Grung (A): På Pelagisk fagdag i Bergen den 2. september viste ministeren til at Stortingets vedtak i behandling av kvotemeldingen skal konsekvensutredes, og at det skal være klart i god tid før 2027.
Kan ministeren redegjøre for fremdriften i de ulike temaene som skal utredes, og på hvilke måte næringsaktørene vil bli involvert?

Begrunnelse

Følgende ble vedtatt i stortinget 7. mai:

I
Stortinget ber regjeringen sørge for at fordelingen av kvoter mellom flåtegruppene ikke endres vesentlig.

II
Stortinget ber regjeringen ikke etablere en statlig kvotebeholdning/fellesskapets kvotebeholdning.

III
Stortinget ber regjeringen sørge for at ved utløp av tidsbegrensningen for strukturkvoter fordeles strukturgevinsten til den fartøygruppen fartøyet tilhører når tidsbegrensningen inntrer, og fordeles relativt etter grunnkvote. Ved opprettelse av strukturkvote fordeles strukturgevinsten som oppstår ved avkortning, til den fartøygruppen fartøyet tilhører, og fordeles relativt etter grunnkvote. For ringnotgruppen og pelagisk trål fordeles strukturgevinsten når tidsbegrensingen inntrer etter dagens gruppetilhørighet.

IV
Stortinget ber regjeringen sørge for at det ikke gis anledning til forlengelse av tidsbegrensningen i strukturkvoteordningen.

V
Stortinget ber regjeringen legge til rette for at det i fisket etter torsk, hyse og sei nord for 62°N etableres kvotefleksibilitet over årsskiftet på fartøynivå, slik at et fartøy kan utnytte sitt kvotegrunnlag best mulig innenfor et kvoteår, på samme måte som i pelagiske fiskerier.

VI
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget (så snart som mulig, eventuelt fra 2021) med et forslag om en fiskal avgift på fiskeriene (villfisk) tilsvarende om lag 100 mill. kroner årlig. Det vurderes i den forbindelse om det kan gjøres etter modell av fiskeriforskningsavgiften. Modellen må være forenlig med Norges forpliktelser under EFTA-konvensjonen og EFTA-frihandelsavtaler.

VII
Det gis en overgangsperiode der fartøy med annen faktisk lengde enn hjemmelslengde kan velge å bringe fartøyets faktiske lengde i tråd med hjemmelslengde. Den faktiske utformingen må være gjennomført innen 31. desember 2023. Regjeringen bes komme tilbake til Stortinget på egnet måte med en konkret utforming av et slikt alternativ.

VIII
Stortinget ber regjeringen sørge for at eksisterende ordning med «samfiske med seg selv» i torskefisket avvikles innen 31. desember 2025.

IX
Stortinget ber regjeringen utarbeide en strategi for bedre likestilling i fiskeriene.

Odd Emil Ingebrigtsen (H)

Svar

Odd Emil Ingebrigtsen: I tillegg til vedtakene 549 til 557, som det refereres til i begrunnelsen for spørsmålet, vil jeg vise til Stortingets vedtak nr. 558, som også ble fattet i forbindelse med behandlingen av kvotemeldingen. Vedtaket lyder:

"Stortinget ber regjeringen - før iverksettelse - foreta konsekvensutredning av eventuelle elementer i beslutningene ved behandlingen av Innst. 243 S (2019-2020) som ikke er konsekvensutredet gjennom meldingen."

Stortinget har dermed bestemt at de elementer i Stortingets beslutninger som ikke er konsekvensutredet gjennom meldingen, skal konsekvensvurderes. Dette gjelder i særlig grad spørsmålet om fordeling av strukturgevinst, siden regjeringens forslag til avklaring av dette vanskelige og viktige spørsmålet ble avvist i Stortinget.
Stortingets vedtak III/551 gir klare føringer for dette spørsmålet, men dette vedtaket vil ikke kunne gjennomføres som en teknisk oppfølging, nettopp fordi det ikke var blant elementene som var konsekvensutredet i kvotemeldingen. Det var på denne bakgrunn jeg i møtet med Pelagisk Forening 2. september i Bergen blant annet sa at:

"Det derfor ikke er mulig å få en endelig avklaring på fordelingen av strukturgevinst i overgangen til et nytt kvotesystem. Dette vil først og fremst føre til at vi de neste årene må bruke tid på å avklare hvordan strukturgevinsten skal fordeles for alle fartøygrupper.
I dette arbeidet vil vi ha dialog med alle fiskeriorganisasjonene og andre interessenter som vil bli påvirket av et slikt vedtak.
Jeg mener det vil være klokt å legge frem et forslag for Stortinget om hvordan strukturgevinsten skal fordeles, slik at Stortinget kan få gjort en endelig avklaring i god tid før strukturgevinsten skal fordeles fra 2027."

Jeg velger dermed å se Stortingets vedtak nr. III/551 og 558 i sammenheng.
Ut over dette vil jeg legge til rette for at alle andre vedtak Stortinget har gjort er tilstrekkelig konsekvensvurdert før de blir innført. Jeg vil følge alle normale prosesser i dette arbeidet, der de som berøres av forslagene, vil bli hørt også ved at gjennomføringsforskrifter vil bli sendt på ordinær høring.