Kjersti Toppe (Sp): Vil regjeringen sørge for at det viktige arbeidet som skjer i regi av Kirkens SOS kan bli videreført i 2021, og at de statlige budsjettmidlene ikke trekkes ned?
Begrunnelse
Kirkens SOS er landets største døgnåpne krisetjeneste på telefon og internett. Kirkens SOS fikk i januar 2020 en ekstrabevilling for å kunne svare på flere henvendelser, med bakgrunn i stor pågang på krisetelefonen etter selvmordet til Ari Behn. Midlene ble umiddelbart brukt til formålet og skjedde før korona-nedstengningen. Midlene gikk til en omfattende nasjonal rekrutteringskampanje og til å styrke driften av de lokale sentrene. Kirkens SOS har lykkes med å rekruttere flere frivillige og øke kapasiteten. Etter korona-nedstengningen av Norge skjedde, har Kirkens SOS måtte opprette digitale vaktrom, og har klart å svare på like mange henvendelser som i 2019. Det meldes om at samtalene er alvorligere, og lengre, og flere samtaler har hatt selvmord og selvmordstanker som tema. Alle aldersgruppen bruker krisetjenesten, men mange unge – særlig jenter, bruker chatten og mange ensomme eldre og uføre med betydelig bevegelseshemning, har brukt telefonen. Kirkens SOS har siden juni opprettet en kombinasjon av fysiske og digitale vaktrom. For å lykkes med den digitale løsningen har Kirkens SOS opprettet bakvaktordninger 24/7 nasjonalt. For å kunne videreføre utviklingsarbeidet med nye, digitale løsninger og nasjonale bakvaktsordninger og en nødvendig styrking av de lokale sentrene, er det avgjørende at ekstrabevilgningen på 5 millioner kroner blir videreført også til neste år. Ellers vil det kunne medføre reduksjon i tilbudet til krisetjenesten.