Skriftlig spørsmål fra Willfred Nordlund (Sp) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:2610 (2019-2020)
Innlevert: 13.09.2020
Sendt: 14.09.2020
Besvart: 21.09.2020 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Willfred Nordlund (Sp)

Spørsmål

Willfred Nordlund (Sp): På mine reiser rundt omkring har jeg spurt hvordan tiltaket med "politikontakt" som var en del av regjeringen og FrP sitt store prosjekt for politiet har fungert. Svarene er svært sprikende, men i flertallet av kommunene har ikke ordføreren eller andre ledende administrativt ansatte kunnskap om hvem som er deres kontakt, eller de har knapt sett vedkommende.
Mener regjeringen at intensjonen om politikontaktene er nådd og fungerer det tilstrekkelig etter justisministerens syn?

Begrunnelse

Regjeringen sin såkalte "nærpolitireform" skulle sørge for mer politi i gatene og bedre forebyggende arbeid. Et av grepene var politikontaktene som ble opprettet i 2017. Politikontaktene skulle bidra til tettere og mer systematisk samarbeid mellom politiet og lokale aktører for å forebygge kriminalitet og skape trygge lokalsamfunn.
En viktig del av arbeidet til en politikontakt skulle være å skaffe god lokalkunnskap og innsikt i utfordringer i den kommunen de skal jobbe med. I tillegg til kommunen, skulle både det lokale næringslivet, frivillige organisasjoner og andre lokale aktører være viktige samarbeidspartnere for politikontakten.
Politikontakten skulle være et fast kontaktpunkt mellom politiet, kommunen, næringsliv og andre lokale aktører.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Politiets samhandling med kommunene er fulgt opp i tråd med Stortingets flertallsvedtak til Prop. 61 LS (2014-2015) ved at politiråd og politikontakter er på plass i alle kommuner. Utviklingen av politikontaktene og politirådene har vært sentrale grep for å styrke samarbeidet mellom politi og kommuner. Politidirektoratet har opplyst at 295 kommuner har inngått samarbeidsavtale med politiet pr 18. september 2020.
Jeg har etter mine mange reiser rundt i landet et klart inntrykk av at samarbeidet mellom politiet og kommunene jevnt over oppleves som svært godt, og blant annet i møte med ordføreren i Lyngen fikk jeg en svært positiv omtale av samarbeidet.
Den positive oppfatningen av samarbeidet mellom politiet og kommunene støttes i Direktoratet for forvaltning og økonomistyring sin DFØ-rapport 2020:4. Der fremgår at «Operasjonssentralene er blitt mer profesjonelle, politikontaktene og politirådene får til god samhandling med kommunene og politipatruljen jobber på nye måter gjennom politiarbeid på stedet. Disse tre funksjonene er kommet lengst i sitt utviklingsarbeid.» DFØ viser til en spørreundersøkelse til kommunedirektørene hvor det fremgår at de er fornøyd med samarbeidsavtalene, og at de er særlig fornøyd med avtalene mht. politiråd, men også når det gjelder SLT (samordning av lokale forebyggende tiltak mot rus og kriminalitet), politikontakt og forventninger til samarbeid.
I politireformen har etableringen av politikontaktene og videreutviklingen av politirådene vært viktig for å styrke samhandlingen mellom politiet og kommunene, og arbeidet med å bygge opp ordningen fortsetter.