Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:2612 (2019-2020)
Innlevert: 14.09.2020
Sendt: 14.09.2020
Besvart: 22.09.2020 av forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Det er viktig med et klart og forutsigbart regelverk i utdanningssystemet. Regelverk om opptak, praksisplasser etc må være tydelig, og må praktiseres på en måte som er til beste for studentene og samfunnet. Enkelte ganger ser vi tilfeller der studenter får problemer som kun skyldes rigid praktisering av regelverk. Byråkratisk regelrytteri bør ikke hindre gode og praktiske løsninger.
Vil statsråden, for å gi et klart signal, oppfordre lærestedene til å være fleksible i praktiseringen av regelverk?

Begrunnelse

Mandag 14. september kunne vi i BA lese om en student som hindres i å bruke en praksisplass, som hun har skaffet selv:

«Sykepleiestudenten har det siste året hatt foreldrepermisjon. Sønnen Tidemann (10 måneder) begynner i barnehage i Åsane om noen få uker, på samme tid som Teigen skulle ta fatt på det siste skoleåret ved Høgskolen på Vestlandet (HVL). 28-åringen har vært student med Førde som studiested. Da hun ble gravid, håpet hun å kunne fullføre studiet i Bergen, siden det siste året i hovedsak består av praksis. HVL har avslått søknaden, til tross for at Teigen selv har skaffet seg praksisplass på Betanien i Fyllingsdalen. – De har tatt meg inn som ekstra student, men likevel får jeg nei fra høyskolen.
Høyskolens begrunnelse er at praksisfeltet i Bergen og gamle Hordaland benyttes av studenter med studiested i Bergen. – Det vil derfor være svært vanskelig å åpne opp for studenter fra andre campuser, uansett grunnlag, skriver HVL.»

https://www.ba.no/sykepleiestudent-nektes-praksisplass-i-bergen-vi-er-sjokkerte/s/5-8-1390811

Henrik Asheim (H)

Svar

Henrik Asheim: Det er universitetene og høyskolene som er ansvarlige for å finne praksissted, i samarbeid med helsetjenestene eller andre deler av arbeidslivet der praksis er en del av utdanningen. Dette har sammenheng med at det er universitetene og høyskolene som er ansvarlige for undervisning og eventuell tilrettelegging for studenter med særskilte behov. I utgangspunktet prøver institusjonene å finne praksisplasser så nær universitetene eller høyskolene som mulig. Dette skyldes at de fleste studenter ønsker å reise minst mulig for å gjennomføre praksis.
Jeg har ikke grunnlag for å kommentere den konkrete saken representanten viser til. Imidlertid er ikke regelverket til hinder for at studenter som ønsker det selv skaffer praksisplass. Forutsatt at institusjonene kan ivareta ansvaret for utdanningen, mener jeg de bør tilrettelegge for at studenter som selv finner praksisplasser i nærheten av familien kan bruke disse. I vurderingen av hva vi med rimelighet kan forvente, mener jeg det er relevant å legge vekt på om institusjonen har et studiested, eller gjennomfører praksis, på stedet der studenten har funnet praksisplass.