Skriftlig spørsmål fra Une Bastholm (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2622 (2019-2020)
Innlevert: 14.09.2020
Sendt: 15.09.2020
Besvart: 21.09.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Une Bastholm (MDG)

Spørsmål

Une Bastholm (MDG): Ruter, landets største kollektivselskap, er kritisk til regjeringens foreslåtte løsning for E18-utbyggingen vest for Oslo.
Kan samferdselsministeren garantere at ny E18 vil bli bygget med en sammenhengende kollektivløsning, både inn og ut av Oslo, som sikrer god framkommelighet for bussene i tråd med Ruters faglige anbefalinger?

Begrunnelse

I april 2020 ble Ruter, landets desidert største kollektivselskap som frakter rundt 400 millioner reisende i året, forespurt om sin vurdering av samferdselsministerens forslag til E18. Ruters konklusjon var at de fortsatt er usikre på om planene for E18 som nå foreligger dekker fremtidens behov for transport i vestkorridoren på en god nok måte. Ruter tilbød seg å lage en helhetlig transportanalyse for vestregionen for å kartlegge hvordan transportutfordringene best kan løses, og anbefalte en stresstest for E18 for å avdekke hvordan prosjektet kan få høyere nytte til en lavere kostnad.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Ny E18 vil bety bedre kollektivløsninger, bidra mer positivt til å nå nullvekstmålet, ha en lavere prislapp og redusere kapasiteten for personbiltrafikken sammenliknet med løsningen som opprinnelig ble foreslått. Prosjektet vil gi støyskjerming, tunneler og lokk, egen gang- og sykkelvei og bedre lokal kommunikasjon også på tvers av E18.
Det vil bli kollektivfelt i både øst- og vestgående retning for å sikre bussfremkommeligheten på E18. Sammenliknet med dagens E18, vil ett bilfelt ut av Oslo erstattes med kollektivfelt. Utbedring av Lysaker kollektivterminal er også nå inkludert i prosjektet. Utbedring av denne kollektivterminalen vil gi bedre overgang mellom buss, tog, og også til t-bane når Fornebubanen står ferdig. Samtidig vil det arbeides videre med gode løsninger for kollektivtrafikken på lokalveinettet. Ny E18 vil også gi stedsutviklingen et løft mange steder fordi arealer blir frigitt til bolig og næringsarealer på knutepunkter der bedriftenes medarbeidere kan benytte et godt utbygd kollektivnett.
Alt i alt er dette etter min vurdering et bedre og mer miljøvennlig prosjekt enn det opprinnelige. E18 har vært en del av Oslopakke 3, noe både Oslo kommune og Viken fylkeskommune har skrevet under på tidligere – senest i 2016. Prosjektet som nå skal bygges, er tilpasset kravene Viken fylkeskommune har hatt gjennom forhandlingene denne vinteren/våren.
Ruter har hele tiden vært involvert i planleggingen av kollektivløsningene knyttet til E18. Statens vegvesen har opplyst at det er i tråd med Ruters innspill til E18-prosjektet at kollektivfelt erstatter den opprinnelig planlagte bussveien. I innspillet påpeker Ruter at behovet for ekspress- og fjernbussene løses best ved å tilrettelegge for dette på E18, med kollektivfelt/sambruksfelt på E18 i begge retninger. Selskapet presiserer samtidig at en slik løsning må kombineres med andre tiltak som sikrer at vi ikke får et overbelastet system.
Jeg er kjent med at Oslo og Viken, gjennom den fremforhandlede byvekstavtalen fra 2019 som er lokalpolitisk behandlet, har forpliktet seg til å gjennomføre slike tiltak om nødvendig.
Ruter påpeker i sitt innspill at det er usikkerhet om framtidens transportbehov. Jeg er derfor enig i at det er viktig å ta høyde for at kjøretøyene endrer sine egenskaper, og at deres attraktivitet vil kunne endres. Kollektivfelt er en mer fleksibel løsning enn den opprinnelig planlagte bussveien siden kollektivfelt enkelt lar seg tilpasse eventuelle behov for fremtidige endringer.