Arne Nævra (SV): Statsråden har ved flere anledninger sagt at landet vil spare tosifrede milliardbeløp på jernbanereformen, noe spørsmålsstilleren ikke ser er dokumentert. Spørsmålet er også hva som skjer dersom trafikkveksten som togselskapene har lagt inn i sine beregninger, og som er grunnlaget for at budsjettene skal holde, ikke finner sted.
Vil staten da gå inn med midler, eller vil dette måtte dekkes av passasjerene ved at de betaler høyere billettpriser eller ved at ansatte får lavere lønn og dårligere arbeidsvilkår?
Begrunnelse
Jernbanereformen har vist seg å ha konsekvenser for de ansattes lønns- og arbeidsvilkår. Rapporten «Markedet overtar - Konsekvenser av jernbanereformen» fra De Facto beskriver en rekke mulige utfordringer. De skriver blant annet at «Togselskapene som har vunnet anbudene om trafikkpakkene har regnet inn svært kraftig trafikkvekst for å få sine budsjetter til å gå opp.» Jeg er nysgjerrig på hva som er statsrådens back-up plan i tilfelle trafikkveksten togselskapene har lagt inn i sine planer ikke finner sted.