Siv Mossleth (Sp): Da regjeringa satte grensen for Hábmer - Hamarøy var det begrunnet i at den nye kommunen skulle sikres inntekter fra kraft og havbruk til å klare seg. Det tok ikke regjeringa og FrP hensyn til da de vedtok innretningen av havbruksfondet i juni til fordel for mer inntekter til staten.
Ser regjeringa at Senterpartiets alternativ, nemlig å beholde vertskommunens inntekter fra Havbruksfondet på 70 %, i tillegg til vedtatt produksjonsavgift, vil være en mye bedre løsning for Hábmer - Hamarøy?
Begrunnelse
Samlet for 2020-21 taper Hamarøy kommune 13,7 millioner kr på forliket som ble inngått om havbruksfondet.
Hábmer - Hamarøy er sammenslått av en og en halv tidligere robek-kommuner.
Med i bagasjen har kommunen et ansvar for å dekke inn et akkumulert merforbruk på 17,2 millioner (gml. Hamarøy) + 32,8 millioner (anslag andel fra gml. Tysfjord). I tillegg kommer ca. 47 mill. kr av gml. Tysfjord kommunes driftskreditt som Hábmer - Hamarøy må dekke.
Hábmer - Hamarøy har behov for å gjøre investeringer fremover: containerhavn på Drag, omsorgsboliger, et fremtidig helsehus for å samle ulike helsetjenester under et tak og effektivisere drift. Dette er svært utfordrende med den økonomiske situasjonen kommunen befinner seg i.
Havbruksfondet er en viktig inntektskilde - men denne blir altså kraftig redusert og det vil dermed ta lengre tid å dekke inn merforbruket fra de gamle kommunene.
Da regjeringa satte grensa der den ble, var det begrunnet i at den nye kommunen Hamarøy skulle sikres inntekter fra kraft og havbruk til å klare seg. Departementet skrev i sin beslutning:
"Etter departementets vurdering legger alternativ D best til rette for at nye Hamarøy kommune blir en robust og sterk framtidsrettet kommune. Departementet har gjort en helhetlig vurdering av situasjonen for begge de nye kommunene, og mener at alternativ D på best måte sikrer vilkårene for den minste av kommunene."
https://public.tableau.com/profile/stein.arne.r.nes#!/vizhome/KommunenstapteinntekterfraHavbruksfondet2020-2021/2020-21