Skriftlig spørsmål fra Per Olaf Lundteigen (Sp) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:2719 (2019-2020)
Innlevert: 22.09.2020
Sendt: 23.09.2020
Besvart: 29.09.2020 av arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen

Per Olaf Lundteigen (Sp)

Spørsmål

Per Olaf Lundteigen (Sp): Kan jeg be konkret om oversikt over hvor mange statlige ansatte/årsverk i NAV det er i landets kommuner/bydeler pr. 01.01.2020 kontra 01.01.2014, samt oversikt over åpningstider ved kontorene pr. 01.09.2020?

Begrunnelse

NAV er viktig for å få unge og voksne ut i arbeidslivet og for inntektssikringa til folk. Nedleggelse av NAV-kontorer og reduserte åpningstider gjør terskelen høyere for kontakt med NAV-systemet. Kort vei til myndige saksbehandlere og veiledere med god lokalkunnskap er sentralt for at personer i sårbare livsfaser gis rettferdig behandling i møtet med velferdsforvaltningen. NAVs personbrukerundersøkelse fra 2019 viser at en høyere andel av respondentene foretrekker å ha personlig kontakt med NAV gjennom fysiske kontorer enn de som vil ha kontakt enten via chat, videomøter eller telefon.
I følge SSB mistet minst 237 kommuner statlige arbeidsplasser i perioden 2016 til 2018. SSB sin nyeste rapport om «Voksende byer og aldrende bygder» viser en trend der folketallet i sentrale områder vokser mens distriktskommunene jevnt over taper. For eksempel er det i Viken forventet en befolkningsvekst med 18 prosent, mens Nordland er forventet å gå ned med 1,6 prosent i perioden fram til 2050. Statlige arbeidsplasser er også et sentralt virkemiddel for å motvirke denne trenden, samtidig som arbeidsplassene innenfor eksempelvis NAV bidrar til å gi befolkningen i hele landet rettferdig behandling i sårbare faser i livet.

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: En oversikt over statlige årsverk i Arbeids- og velferdsetaten etter kommune på ulike enhetsnivåer (NAV-kontor, Kontaktsenter osv.) er vedlagt.
Fordelingen på kommunenivå tar utgangspunkt i situasjonen i 2014. Det betyr at inndelingen ikke er oppdatert med endringer i kommunestrukturen etter dette. Oversikten inneholder ikke opplysninger om årsverk på bydelsnivå.

Oversikt over åpningstider per 1.9.2020

Arbeids- og velferdsetaten og kommunene har felles lokale Nav-kontorer som dekker alle kommunene. Nav-kontoret er opprettet ved avtale mellom etaten og kommunen og ivaretar oppgaver for både etaten og kommunen. Avtalen inneholder beskrivelser av blant annet utformingen av kontoret, drift og hvilke kommunale tjenester som skal inngå i kontoret.
Basert på ovennevnte, og forhold som bl.a. stor variasjon i både størrelse på Nav-kontorene og ulike utfordringer i kontorenes brukergrupper, er det etaten ved fylkeskontoret og kommunen som i fellesskap med Nav-leder avgjør hva som skal være åpningstidene på det enkelte NAV-kontor. I disse vurderingene blir det lagt vekt på å sikre tilfredsstillende tilgjengelighet og service for brukerne, samt sikkerhet for både brukere og ansatte.
Samtidig er det grunn til å påpeke at stadig flere og bedre digitale løsninger og velfungerende tjenester ved NAV Kontaktsenter over tid har ført til færre møter som ikke er forhåndsavtalt («drop-in») og flere forhåndsavtalte møter mellom bruker og veileder ved Nav-kontorene.
Arbeids- og velferdsdirektoratet opplyser at det ikke føres løpende statistikk over åpningstider i NAV-kontorene. Direktoratet gjorde imidlertid en undersøkelse i august 2019. Oppsummeringen fra denne undersøkelsen var følgende og anses som gyldig for normalsituasjonen (utenom koronapandemien):

• NAV-kontorene er åpne for «drop in», enten hver dag eller deler av uken,
• Antall åpningsdager og åpningstider, dvs. muligheter for «drop in», i løpet av uka varierer i stor grad med størrelsen på kontoret:
• De største kontorene (i de største byene) har gjennomgående åpent hver dag, og gjennomgående store deler av dagen.
• Mindre kontorer har i større grad stengt en eller flere dager, og gjennomgående kortere åpningstid.
• Nav-kontorene er åpne for timeavtaler utenfor åpningstidene.
• Det er muligheter for (planlagte) timeavtaler hver dag, og store deler av dagen, hos de aller fleste kontorene.

I forbindelse med koronapandemien, og som følge av beslutninger fra lokale helsemyndigheter, har en stor del av Nav-kontorene i en periode holdt stengt for publikumsbesøk, «drop in» eller redusert åpningstiden sin. Alle brukere har imidlertid blitt tilbudt hjelp fra Nav-kontorene selv om kontorene er stengt for fysisk møte. Kontorer kan nås digitalt eller på vakttelefon for å få hjelp eller avtale møter. Oppfølging og timeavtaler blir gjennomført per telefon eller i videomøter. Mange brukere foretrekker i dagens situasjon å ha video-/telefonmøter med Nav-kontoret.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har bedt fylkene om at man i partnerskapet med kommunen i størst mulig grad forsøker å ha åpne kontorer, innen rammene av gjeldende smittevernregler. Per september 2020 har alle Nav-kontorer åpent for avtalte møter, og over 80 prosent av kontorene har åpent for «drop in». Det er i hovedsak mindre kontorer som er stengt for «drop-in».

Vedlegg tabell