Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:2727 (2019-2020) Innlevert: 22.09.2020 Sendt: 23.09.2020 Besvart: 30.09.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide
Arne Nævra (SV): Nord-Norge er blitt hardt rammet av innskrenkingene i Hurtigrutens tilbud. Det er nå bare to båter som trafikkerer kysten, mens det gis full statsstøtte. For Kirkenes betyr dette at det bare blir fem anløp av Hurtigruten i hele oktober. Dette gir store konsekvenser for transport av gods og et stort inntektstap for speditører, kommuner og havner. Samtidig reduseres reisetilbudet for kystbefolkningen som allerede er rammet av reduserte flytilbud. Ser statsråden alvoret i dette, og hvilke initiativ vil han ta for å rette opp i dette?
Knut Arild Hareide: Samferdselsdepartementet godkjente 18. september at Hurtigruten reduserer driften på kystruten til to skip. Kystruten er viktig for mange lokalsamfunn langs kysten vår og jeg skulle ønske det var mulig å opprettholde en mer normal drift. Koronapandemien og reiserestriksjonene spesielt, har imidlertid ført til et betydelig fall i etterspørselen etter reiser på kystruten. Passasjergrunnlaget er per i dag så lavt at det ifølge Hurtigruten ikke er økonomisk drivverdig med flere skip i drift. I september (per 28.9) reiste 4.146 passasjer med Hurtigruten på kystruten, mens tilsvarende tall for hele september 2019 var 27.245.En begrenset produksjon bør i størst mulig grad ivareta helheten i Hurtigrutens tilbud langs kysten. Vi har med dette forsøkt å ivareta hensynet til både passasjertilbudet og godstransporten.. Jeg har stor forståelse for de negative konsekvenser som følger av et redusert antall havneanløp, og da særlig i Nord-Norge. Situasjonen er utfordrende og departementet vil fortsette dialogen med de berørte parter i denne saken for eventuelt å vurdere nødvendige tilpasninger.