Skriftlig spørsmål fra Marit Knutsdatter Strand (Sp) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:2726 (2019-2020)
Innlevert: 22.09.2020
Sendt: 23.09.2020
Besvart: 01.10.2020 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby

Marit Knutsdatter Strand (Sp)

Spørsmål

Marit Knutsdatter Strand (Sp): Smitten i Oslo nå er på rødt nivå, og innbyggerne oppfordres om å unngå buss, trikk og bane. Dette påvirker skoleelever som avhenger av kollektivtransport. Til tross for oppfordringen om å unngå kollektivreiser, har ikke skolene anledning til å være fleksible slik at foreldrene kan organisere alternativ reisemåte utenom rushtiden, kombinert med delvis hjemmeskole, så lenge trafikklysmodellen er på gult nivå.
Hvordan skal skoler, elever og foreldre forholde seg til slik motstrid mellom lov og lokale smitteverntiltak?

Begrunnelse

Jeg viser til statsrådens svar på mitt spørsmål datert 28. aug. d.å. der statsråden skriver:

"(...) De midlertidige reglene er dermed fleksible ved at de åpner for at skolen kan gi elevene opplæringen hjemme når dette er nødvendig av smittevernhensyn."

Trafikklysmodellen forutsetter at det på gult nivå kan kollektivreiser til og fra skolen gjennomføres på en trygg måte. Som redegjort for i mitt spørsmål datert 20. aug. d.å. opplever foreldre at skoleskyssen er usikker og etterlyser fleksibilitet i kravet til fysisk oppmøte bruk av delvis fjernundervisning. I etterkant har smittesituasjonen i Oslo forverret seg og kommunen gikk 21. september d.å. ut til innbyggerne og frarådet bruk av offentlig kommunikasjon. Veiledningen om at elever som er avhengig av skoleskyss, må få den skoleskyssen de trenger for å komme seg til og fra skolen, og at elever som skal til og fra skolen skal prioriteres framfor andre reisende, står i denne situasjonen i konflikt med kommunens anbefalinger. De midlertidige reglene som åpner for bruk av delvis opplæring hjemme, er ut i fra statsrådens gir skolene kun fleksibilitet når trafikklyset lyser rødt. Dette setter både skoler, elever og foreldre i en svært vanskelig situasjon og regelverket synes å være i konflikt med veiledningene og unødig rigide.

Guri Melby (V)

Svar

Guri Melby: Det er krevende for skolene å drive opplæring i den situasjonen vi er i. Mitt inntrykk er at skolene løser oppgavene godt. Fra statens side har vi lagt til rette for nødvendig fleksibilitet for skoleeierne gjennom midlertidige lov- og forskriftsregler og smittevernveiledere. Jeg er ikke enig i at det er motstrid mellom lov og lokale smitteverntiltak. Den midlertidige loven på skoleområdet åpner for tilpasninger fra de ordinære reglene, som for eksempel at det kan gis hjemmeopplæring når dette er nødvendig på grunn av smitteverntiltak.
I hvilke tilfeller elevene skal være hjemme følger av rådene fra helsemyndighetene, nasjonale vedtak, smittevernveilederne for skole og eventuelt lokale vedtak ved lokale smitteutbrudd. Dersom elevene ikke kan få opplæringen på skolen, har skolen plikt til å tilby opplæring på en annen måte slik at man sikrer at elevene i størst mulig grad får deltatt i opplæringen.
I veilederne om smittevern i skolen er det råd og føringer om hvilke smitteverntiltak som bør innføres i smittesituasjoner på grønt, gult og rødt tiltaksnivå (trafikklysmodell). På gult tiltaksnivå kan elevene i utgangspunktet få opplæring i de vanlige klassene. Elever som er avhengige av skoleskyss, kan ta buss eller annen transport for å komme seg til og fra skolen. Elever kan sitte sammen på bussen, men bør holde avstand til andre reisende. Elever i ungdomsskole og videregående bør følge gjeldende anbefaling for bruk av munnbind på kollektivtransport i den aktuelle kommunen. Hvis skoleskyss foregår på egne busser der det ikke er andre passasjerer, er det ikke nødvendig å bruke munnbind.
Det er bestemt at skolene skal følge gult tiltaksnivå i trafikklysmodellen, med mindre lokale helsemyndigheter beslutter at det skal være rødt tiltaksnivå. Lokale helsemyndigheter kan altså ikke beslutte at det skal være grønt nivå, men de kan beslutte at det skal være rødt tiltaksnivå hvis smittesituasjonen tilsier det. Dersom lokale helsemyndigheter har besluttet at det er rødt tiltaksnivå, må det gjennomføres mer inngripende smitteverntiltak. Dette kan være krav om avstand mellom elevene på skoleskyssen og inndeling i mindre grupper på skolen. Slike tiltak kan gjøre det nødvendig å organisere opplæringen annerledes enn ellers, for eksempel at elevene får noe av opplæringen hjemme – og dette åpner de midlertidige reglene for.
Min oppfatning er dermed at det er god sammenheng mellom lov og lokale smitteverntiltak ved at den midlertidige loven åpner for at skolene kan gi elevene opplæringen hjemme når dette er nødvendig på grunn av smitteverntiltak. Jeg mener at det beste for barn og unge er å gå på skolen, ikke bare for læring, men også for elevenes sosiale liv. Jeg kan ikke se at det er grunn til å åpne for at det kan unnlates å gi elevene tilbud på skolen i større omfang enn det som er nødvendig for å ivareta hensynet til smittevern.