Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2728 (2019-2020)
Innlevert: 23.09.2020
Sendt: 23.09.2020
Besvart: 29.09.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Hva har ministeren foretatt seg for at Ballstad havn og andre fiskerihavner som er nesten ferdigprosjektert ikke lengre skal ligge i en skuff og hvis det er slik at disse prosjektene er tenkt ferdigstilt hvem har i så fall ansvaret?

Begrunnelse

Noen må nå ta ansvar om en faktisk mener at en skal ha sysselsetning og bosetning i den regionen av landet som har flest fiskere og flest fiskefartøy. Alternativet er en storstilt sentralisering av fiskeriene, men det er kanskje regjeringens mål?
Vestvågøy er Norges nest største fiskerikommune målt i ant fiskere og fiskefartøy. Bare slått av Tromsø, men ser en Lofoten under ett er regionen desidert landets største (Antall registrerte fiskefartøy: Vestvågøy 148, Vågan 123, Flakstad 88, Moskenes 70, Værøy 43 og Røst 53. Sum Lofoten: 525) ((Tromsø 198)).
Lofoten er størst innen kystfiske og fiskeri er den viktigste driveren i økonomien i Lofoten.
Skal Lofoten klare å beholde denne posisjonen må vi klare å beholde den differensierte flåtestruktur. Det tror jeg ministeren ville fått høre fra en svært samstemt region i dette spørsmålet.
Men det var egentlig fiskerihavnene jeg henvender meg til ministeren om. Spørsmålet om utdyping av fiskerihavnene er nå havnet i en "limbo". Hvem har egentlig ansvaret? Regionreformen sier at fylkeskommunene skulle få overført ansvaret. Dette er et ansvar fylkeskommunene ikke vil ha fordi staten ikke legger penger på bordet. Dermed står flere prosjekter stille.
Ballstad havn er et eksempel på at ingen tar ansvar. Denne havnen nådde nesten opp i forrige NTP-prosess.
Kystverket region Nord hadde Ballstad på topp i sine prosjekter ved sitt innspill feb. 2016.
Ballstad Havn var prioritert på topp av Nordland Fylkeskommune i demmes høringsuttalelse. Ca. 75 % av forprosjektet er gjennomført av KYV.
Alt av risikovurdering, miljøundersøkelser, SØA og geotekniske undersøkelser er gjennomført.
Prosjektet er meldt inn i Kystverkets tiltaksdatabase.
Forprosjektet (75 % ferdig) til Kystverket ble beordret stoppet (uvisst av hvilken grunn, men det henger sannsynligvis sammen med ansvarsfraskrivelse fra flere hold) og en mangler nå bare 2,5 mill. til ferdigstillelse av forprosjekt.
Lofotregionen er landets desidert største fiskeriregion. Men dagens båter trenger trygge havner og havner som er tilpasset dagens båter. Etter regionreformen er fiskerihavnene havnet i et vakuum. Ingen tar ansvar! Dette er fiskerinasjonen Norge uverdig. Vi trenger nå en samferdselsminister som ser behovet for at fiskerihavnene får den utvikling landets nest største næring fortjener. Skal vi ha bosetning og sysselsetning langs kysten vår trenger vi at fisken blir tatt på land og bearbeidet lokalt, vanskeligere er det ikke. Men da kan ikke utviklingen av fartøyene sette en stopper for at fisken blir tatt på land. Vi må få fiskerihavner som er tilpasset dagens båter. OG da må fiskerihavnene tilbake på den politiske dagsorden!

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Fiskerihavner er viktig infrastruktur langs kysten vår, og i tråd med Stortingets vedtak i regionreformen skal eierskap og forvaltning av statlige anlegg i disse havnene overføres til fylkene. Dette vil gi regionene mulighet til å se fiskerihavnene i sammenheng med annen viktig infrastruktur og næringsutvikling i regionen. Det er lagt til grunn at dette skal skje gjennom avtaler med hver fylkeskommune. Etter at fylkeskommunene har inngått avtale med Kystverket om overtagelse, vil de statlige midlene til fiskerihavnetiltak over Samferdselsdepartementets budsjett legges over på rammetilskuddet til fylkeskommunene.
Det ble i august 2019 inngått avtaler med Vestland, Rogaland, Agder, Vestfold og Telemark og Viken fylkeskommuner. Det gjenstår å inngå avtale med Finnmark og Troms, Nordland, Trøndelag og Møre og Romsdal fylkeskommuner. Dette innebærer at 34,3 mill. kroner av i alt 154,8 mill. kroner til formålet er lagt over på rammetilskuddet til fylkeskommunene.
Kystverket ivaretar vedlikeholdsansvaret for fiskerihavneanlegg som fortsatt er i statlig eie. Dette vil bli videreført inntil anleggene er overført til fylkeskommunene eller på annen måte avhendet.
Hva gjelder nye tiltak og investeringer, følger det av regionreformen at prioriteringene fra og med 1. januar 2020 er flyttet over til fylkeskommunene. Når de gjenværende fylkeskommunene har inngått avtale om overtagelse, vil disse få overført sin andel av de statlige midlene til formålet.
Jeger fortsatt i dialog med de gjenværende fylkeskommunene med sikte på å komme frem til en løsning. Jeg hadde et møte med de gjenstående fylkene i begynnelsen av september, og har varslet at jeg vil innkalle til et nytt møte i oktober for å videreføre dialogen om de spørsmålene som fylkeskommunene har tatt opp i saken. Jeg håper at vi etter dette kan få inngått avtale også med de siste fylkene slik at overføringen av de statlige fiskerihavneanleggene kan skje og fylkene kan starte sin forvaltning av disse viktige havnene.