Mona Fagerås (SV): Hva har ministeren foretatt seg for at Ballstad havn og andre fiskerihavner som er nesten ferdigprosjektert ikke lengre skal ligge i en skuff og hvis det er slik at disse prosjektene er tenkt ferdigstilt hvem har i så fall ansvaret?
Begrunnelse
Noen må nå ta ansvar om en faktisk mener at en skal ha sysselsetning og bosetning i den regionen av landet som har flest fiskere og flest fiskefartøy. Alternativet er en storstilt sentralisering av fiskeriene, men det er kanskje regjeringens mål?
Vestvågøy er Norges nest største fiskerikommune målt i ant fiskere og fiskefartøy. Bare slått av Tromsø, men ser en Lofoten under ett er regionen desidert landets største (Antall registrerte fiskefartøy: Vestvågøy 148, Vågan 123, Flakstad 88, Moskenes 70, Værøy 43 og Røst 53. Sum Lofoten: 525) ((Tromsø 198)).
Lofoten er størst innen kystfiske og fiskeri er den viktigste driveren i økonomien i Lofoten.
Skal Lofoten klare å beholde denne posisjonen må vi klare å beholde den differensierte flåtestruktur. Det tror jeg ministeren ville fått høre fra en svært samstemt region i dette spørsmålet.
Men det var egentlig fiskerihavnene jeg henvender meg til ministeren om. Spørsmålet om utdyping av fiskerihavnene er nå havnet i en "limbo". Hvem har egentlig ansvaret? Regionreformen sier at fylkeskommunene skulle få overført ansvaret. Dette er et ansvar fylkeskommunene ikke vil ha fordi staten ikke legger penger på bordet. Dermed står flere prosjekter stille.
Ballstad havn er et eksempel på at ingen tar ansvar. Denne havnen nådde nesten opp i forrige NTP-prosess.
Kystverket region Nord hadde Ballstad på topp i sine prosjekter ved sitt innspill feb. 2016.
Ballstad Havn var prioritert på topp av Nordland Fylkeskommune i demmes høringsuttalelse. Ca. 75 % av forprosjektet er gjennomført av KYV.
Alt av risikovurdering, miljøundersøkelser, SØA og geotekniske undersøkelser er gjennomført.
Prosjektet er meldt inn i Kystverkets tiltaksdatabase.
Forprosjektet (75 % ferdig) til Kystverket ble beordret stoppet (uvisst av hvilken grunn, men det henger sannsynligvis sammen med ansvarsfraskrivelse fra flere hold) og en mangler nå bare 2,5 mill. til ferdigstillelse av forprosjekt.
Lofotregionen er landets desidert største fiskeriregion. Men dagens båter trenger trygge havner og havner som er tilpasset dagens båter. Etter regionreformen er fiskerihavnene havnet i et vakuum. Ingen tar ansvar! Dette er fiskerinasjonen Norge uverdig. Vi trenger nå en samferdselsminister som ser behovet for at fiskerihavnene får den utvikling landets nest største næring fortjener. Skal vi ha bosetning og sysselsetning langs kysten vår trenger vi at fisken blir tatt på land og bearbeidet lokalt, vanskeligere er det ikke. Men da kan ikke utviklingen av fartøyene sette en stopper for at fisken blir tatt på land. Vi må få fiskerihavner som er tilpasset dagens båter. OG da må fiskerihavnene tilbake på den politiske dagsorden!