Skriftlig spørsmål fra Jenny Klinge (Sp) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:2738 (2019-2020)
Innlevert: 23.09.2020
Sendt: 24.09.2020
Besvart: 28.09.2020 av arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen

Jenny Klinge (Sp)

Spørsmål

Jenny Klinge (Sp): Er statsråden så positiv til tiltaket arbeidsforberedende trening (AFT) at han vil gi klare signaler til NAV på fylkesnivå, som er utøvende ledd, om at tildelte plasser i AFT tiltaket ikke skal trekkes ned?

Begrunnelse

Arbeidsforberedende trening (AFT) er et tilbud til de som har fått arbeidsevnen nedsatt og som har behov for arbeidsrettet bistand for å komme i arbeid. Dette er et viktig tilbud for å følge arbeidslinja, som innebærer at velferdssystemet skal stimulere folk til å arbeide framfor å leve på trygd eller sosialhjelp.
Bedrifter som er forhåndsgodkjente til å gjennomføre blant annet AFT opplever at NAV kutter i AFT-tilbudet selv om tiltaket har lange søkerlister og gode formidlingsresultater. En rapport fra Proba Samfunnsanalyse fra juni 2020 viser at når NAV selv følger opp jobbsøkere, koster det 36 prosent mer enn når oppgaven settes ut til eksterne tiltaksarrangører. Evalueringen viser at mye av forskjellen i resultater mellom Navs interne tiltak og oppfølgingstiltaket som er kjøpt inn fra eksterne, kan forklares ved at deltakergruppene er forskjellige, da Nav har en målgruppe som er nærmere arbeidslivet. Forskjellen i resultater henger blant annet sammen med ulik bruk av virkemidler, blant annet ved at Nav gjør mer bruk av lønnstilskudd, iølge Bransjeforeningen Arbeid & Inkludering i NHO Service og Handel. På like vilkår får eksterne leverandører minst like gode resultater som NAV, i følge bransjeforeningen. Det må et politisk signal til for å sikre at NAV ikke kutter i AFT-tilbudet.

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: Arbeidsforberedende trening (AFT) er et viktig tilbud for personer med nedsatt arbeidsevne som har behov for arbeidsrettet bistand for å komme i arbeid. Antall deltakere på tiltaket AFT har økt de senere år.
Proba Samfunnsanalyse AS har gjennomført en evaluering som bl.a. viser at NAVs utvidete oppfølging i egen regi har noe bedre resultater enn anbudsbasert oppfølgingstiltak, men er vesentlig dyrere. AFT er imidlertid ikke et tiltak som alternativt tilbys av NAV i egen regi og var ikke en del av denne evalueringen.
Arbeids- og velferdsetaten har en bred tiltaksportefølje. Personer med nedsatt arbeidsevne har tilgang på hele spektret av arbeidsmarkedstiltak. Det er Arbeids- og velferdsdirektoratet som fordeler den vedtatte budsjettrammen mellom fylkene. Valg av arbeidsmarkedstiltak er delegert til Arbeids- og velferdsetaten og gjøres ut fra en lokal vurdering av arbeidsmarkedet og den enkeltes behov. Dette er i tråd med Stortingsmelding nr. 33 NAV i en ny tid – for arbeid og aktivitet (2015-2016) som la opp til økt myndighet og handlefrihet for NAV-kontorene. Dette var en tillitsreform som desentraliserte makt fra Oslo til regionale NAV. For å legge bedre til rette for at NAV-kontoret kan velge tiltak basert på individuelle behov la stortingsmeldingen opp til at aktivitetsstyring av etatens tiltaksgjennomføring tones ned og at det i stedet bør legges vekt på kvaliteten i tiltakene og resultatene for arbeidssøkerne. Denne tilnærmingen er fulgt opp i senere statsbudsjett som ligger til grunn for utforming av styringssignaler og føringer i tildelingsbrev. Dette er også mitt utgangspunkt i den videre styringsdialogen med Arbeids- og velferdsetaten.