Skriftlig spørsmål fra Kjell-Børge Freiberg (FrP) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:2743 (2019-2020)
Innlevert: 24.09.2020
Sendt: 24.09.2020
Besvart: 02.10.2020 av kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup

Kjell-Børge Freiberg (FrP)

Spørsmål

Kjell-Børge Freiberg (FrP): Står statsråd Astrup bak sine uttalelser i svaret på spørsmål 1603, datert 22.05.20 om at private grunneiere kan få behandlet reguleringsplan, innenfor planområdet til statlig reguleringsplan på Evenes flyplass?

Begrunnelse

Jeg legger her til grunn at statsråden i sitt svar den 22.05.20 ikke bare mente at private kan fremme reguleringsplan, men også få behandlet forslag til reguleringsplan og at et eventuelt vedtak i kommunen vil bli bindende for de private eiendommene.
Saken gjelder statlig reguleringsplan på Evenes flyplass og spørsmål om kommunens ønsker om utvikling på privat eiendom blir ivaretatt av Forsvaret i reguleringsprosessen.
I forbindelse bygging av nye Evenes flystasjon som fremskutt base for kampfly og base for maritime patruljefly har Forsvarsbygg satt i gang statlig reguleringsplan. I arbeidet med å regulere flyplassområdet for militært område og sivilt luftfartsområde, er planområdet også utvidet til å gjelde noen få private eiendommer.
I spørsmål nr. 1063 (2020) stilte undertegnede spørsmål til statsråd Astrup om private aktører og lokaldemokratiet blir overkjørt av Forsvaret i denne prosessen. Statsråd Astrup svarte den 22. mai 2020 følgende om dette:

«Når det gjelder forholdet til private aktører, så legger ikke det pågående arbeidet med den statlige reguleringsplanen begrensinger på at private kan fremme reguleringsplanforslag for sine arealer. Jeg legger til grunn at arbeid med nye planer for utbygging innenfor den statlige reguleringsplanen skjer i dialog med Forsvaret.»

Forsvarsbygg har nå sendt forslag til statlig reguleringsplan til Kommunal og moderniseringsdepartementet (KMD). I dette forslaget er følgende omtale av private eiendommer i tatt inn i planbeskrivelsen:

«Forsvaret gjennomfører tiltak som sikrer at utbygging for sivil næringsvirksomhet innenfor det planlagte regulerte området ikke tillates, men at en ny vurdering kan gjøres når byggeprosesser for Forsvarets virksomhet på Evenes flystasjon er ferdigstilt.»

I reguleringsbestemmelsene og plankartet er det inntatt bestemmelser som låser situasjonen til dagens bruk, uten mulighet for kommunen til å vedta juridisk bindende reguleringsplan på de private eiendommene innenfor statlig reguleringsplanområdet.
Det er unødvendig av Forsvaret å låse fremtidig utvikling på en privat eiendom som er viktig for utviklingen av Evenes flyplass som er svært viktig for hele regionen. Det er også unødvendig siden det kan settes krav i reguleringsbestemmelsene om at fremtidige reguleringsplaner må ivareta Forsvarets hensyn til sikkerhet, og i tillegg vil jo Forsvaret ha innsigelsesrett mot reguleringsplanen dersom Forsvaret mener den ikke ivaretar nasjonale interesser.

Nikolai Astrup (H)

Svar

Nikolai Astrup: Enhver har rett til å fremme et forslag til detaljregulering, slik det går fram av plan- og bygningsloven § 12-3. Det er opp til kommunen, som lokal planmyndighet, å avgjøre om de vil gå videre med behandling av planforslaget. Den statlige reguleringsplanen for Evenes flystasjon, Harstad/Narvik lufthavn begrenser derfor ikke private aktørers mulighet til senere å fremme forslag til detaljregulering innenfor området til den statlige planen. Hvis kommunen velger å gå videre med en behandling av forslaget, skal Forsvarsbygg delta i planleggingen på vanlig måte etter § 3-2 i plan og bygningsloven. I bestemmelsene til den statlige reguleringsplanen jeg har til behandling, er det også et krav om at det må opprettes tidlig dialog med Forsvarsbygg om alle søknadspliktige tiltak i det aktuelle området.
Regjeringen har lagt til grunn at Evenes flystasjon skal være en beskyttet base, da den både skal romme nasjonal og internasjonal militær virksomhet. Det vil derfor være vurderinger av hvilke tiltak som kan gjennomføres og samtidig ivareta sikkerheten til våre egne og allierte styrker. Tidlig dialog for å unngå unødige misforståelser og langvarige omkamper om detaljplanlegging er derfor viktig. De private arealene inngår i planen for at Forsvaret skal kunne ha kontroll over at eventuelle tiltak som foreslås i en reguleringsplan, ikke medfører økt risiko for virksomheten på den militære flystasjonen. Dette gjenspeiles i den nevnte bestemmelsen til planen.