Sandra Borch (Sp): Når vi ser hvor sårbar helikopterberedskapen er i nord, hvordan kan man da avlutte kontrakten med covid19-helikoptrert som er stasjonert i Tromsø?
Begrunnelse
I mars ble det inngått avtale mellom Luftambulansetjenesten og Lufttransport om å leie inn et såkalt covid19-helikpter. Hensikten var at helikoptret skulle brukes til å fly koronasmittede pasienter i egen kuvøse.
Helikopteret har vært en vesentlig styrke for å transportere kritisk syke koronapasienter i hele Nord-Norge. Koronaoppdrag kan være kompliserte og tidkrevende oppdrag. Covid19-helikoptret er også viktig for lokalsykehus og sykehjem for å få frigjort kapasitet til viktig lokal beredskap. I tillegg skjermes de ordinære bil- og luftambulansene til akuttmedisinske pasienter som ikke er koronasyke.
Kontrakten med Lufttransport var en løpende kontrakt med tre ukers oppsigelse, i forrige uke ble det kjent at kontrakten er oppsagt og covid19-helikoptrert avslutter sitt oppdrag 7.oktober.
Det begrunnes med at det ikke lenger behov for et ekstra helikopter øremerket transport av pasienter med covid-19 og at smittesituasjonen er nå mer oversiktlig enn i mars. I de siste ukene har smittetallene i Norge gått opp igjen, og i Nord-Norge går det nå mot vintersesong hvor vi vet at været kan være svært utfordrende. Covid-19 helikoptret er et robust helikopter som tåler mye vær og ikke minst is. Det forundrer meg derfor at kontrakten blir sagt opp på dette tidspunkt når smittesituasjonen er så usikker.
Jeg er også gjort kjent med at to ambulansehelikopter er satt på bakken grunnet tekniske utfordringer, og at covid19 helikoptret i Tromsø har stått på vakt og gjort oppdrag for norsk luftambulanse siden tirsdag. Situasjonen i Tromsø og Nord-Norge hadde vært dramatisk om ikke covid19-helikoptret hadde vært i beredskap og kunnet utføre oppdrag. Det er også kjent at dette helikoptret også har utført oppdrag som ikke har vært mulig å gjennomføre med ambulansehelikopter eller fly grunnet dårlig vær.