Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til finansministeren

Dokument nr. 15:2754 (2019-2020)
Innlevert: 25.09.2020
Sendt: 28.09.2020
Besvart: 02.10.2020 av finansminister Jan Tore Sanner

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Hvordan vil regjeringen sikre at innbyggerne på Svalbard fortsatt får tilgang til bankfilial og grunnleggende banktjenester?

Begrunnelse

Torsdag 17. september ble det kjent at Sparebank1 Nord-Norge skal legge ned 16 av 31 bankkontorer, inkludert filialen på Svalbard. Dette er i dag Svalbards eneste bankkontor, og etter nedleggelsen vil nærmeste bankkontor befinne seg i Tromsø.
Som eneste bankkontor på Svalbard spiller denne en viktig samfunnsmessig rolle. Svalbard har en særegen finansiell struktur som gjør kjennskap til de lokale forholdene desto viktigere, og det er uttrykt bekymring for at bortfallet av fysisk bankkontor på Svalbard blant annet vil gjøre det vanskeligere å få boliglån. Utenlandske arbeidere, som det er mange av på Svalbard, er avhengige av å møte opp fysisk i banken for å etablere et bankforhold.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Digitaliseringen av samfunnet vårt skaper både nye muligheter og nye utfordringer. I banksektoren har digitaliseringen over mange år bidratt bl.a. til store kostnads-besparelser og nye tjenester til kundene. For noen kunder kan likevel omprioriteringer og overgang til nye løsninger oppleves som en ulempe.
Jeg skjønner godt at Sparebank 1 Nord-Norge sitt bankkontor på Svalbard oppfattes som en viktig del av samfunnet der, særlig for dem som er vant med å gå i banken for å få utført tjenester. Som representanten også peker på, er det i tillegg en del spesielle forhold på Svalbard som har betydning for hvilket banktilbud innbyggerne der har behov for. Dette oppfatter jeg at Sparebank 1 Nord-Norge både er bevisst på og innstilt på å tilpasse seg. I en kronikk i Svalbardposten 25. september skriver konsernsjef Liv B. Ulriksen om hvordan banken vil ivareta sine kunder etter at Svalbard-kontoret legges ned. Ulriksen peker bl.a. på at banken vil ta med seg videre kunnskapen og fortrinnene den har opparbeidet seg gjennom flere tiår med bankvirksomhet på Svalbard, og at de ser på konkrete løsninger for de utenlandske arbeiderne på Svalbard som ikke har bankforbindelse fra før. Som Ulriksen viser til, åpner hvitvaskingsregelverket for at kundeforhold kan opprettes uten fysisk oppmøte, så lenge det fremlegges ytterligere dokumentasjon eller gjennomføres ytterligere tiltak for å bekrefte kundens identitet.
Sparebank 1 Nord-Norge har en unik historikk og lokalkunnskap som gir banken et fortrinn på Svalbard. Det er imidlertid lettere enn noen gang også for andre banker å yte digitale banktjenester til dem som bor og arbeider på Svalbard.
Det er generelt opp til den enkelte bank hvordan den velger å innrette sine tjenester og hvor den plasserer sine kontorer, ut fra hvilke tjenester kundene etterspør og hvordan de ønsker dem levert. Bankene har handlefrihet til å finne gode løsninger for sine kunder innenfor regelverket. De siste årene har muligheten for å sette inn og ta ut kontanter i bankenes filialer i stor grad blitt erstattet av minibanker, innskuddsautomater og kontanttjenester i butikker. Selv om elektroniske betalingsløsninger i dag dekker de fleste behov for bankkundene, må vi vurdere om kontanttilbudet er godt nok, se avsnitt 4.6 i Finansmarkedsmeldingen 2020. Regjeringen vil komme tilbake til dette i neste års finansmarkedsmelding.