Ruth Grung (A): I Bt 17.09 kommer det frem at UNO-X har fått over 70 millioner fra Enova for å bidra til oppstart av et landsdekkende infrastruktur av hydrogenfyllestasjoner. Planen var 20 hydrogenstasjoner innen 2020, derav to i Bergen. Den i Åsane har vært i drift mens den på Søreide er ferdig utbygd. Svakheten som utløste eksplosjonen i Sandvika er rettet opp og stasjonene er nå trygge, ifølge DPS. UNO-X viser lite interesse for å åpne stasjonene.
Hva vil statsråden gjøre for at de statlige subsidierte stasjonene blir åpnet igjen?
Begrunnelse
På grunn av eksplosjonen i Sandvika fikk UNO-X forbud mot bruk av fylleanleggene for hydrogen som omfattet blant annet fyllestasjonene i Åsane og Søreide. Fyllestasjonen i Åsane hadde da vært i drift i halvannet år.
UNO-X har ikke søkt DPS om å få opphevet stengevedtaket til tross for at DSB har uttalt at teknologien er trygg så lenge regelverket blir fulgt.
UNO-X uttaler til BT at de ikke vil satse videre på hydrogen fyllesstasjoner. Asko i Trondheim har åpnet fyllestasjoner og benytter samme teknologiske løsninger.
UNO-X har ifølge artikkelen fått bevilge over Enova 19 824 000 til de to stasjonene i Bergen. Enova vil ikke si hvor mye de har fått utbetalt og viser til forretningshemmeligheter. Dette er ikke et innovasjonsprosjekt men utbygging av en ønsket infrastruktur med kjent teknologi. Transparens bør også gjelde for Enova som ellers i offentlig forvaltning.
Det er ikke akseptabelt at det brukes så mye skattepenger uten at det stilles krav til at det tas i bruk eventuelt at det overføres til andre som vil sørge for drift.