Skriftlig spørsmål fra Willfred Nordlund (Sp) til landbruks- og matministeren

Dokument nr. 15:2762 (2019-2020)
Innlevert: 27.09.2020
Sendt: 28.09.2020
Rette vedkommende: Distrikts- og digitaliseringsministeren
Besvart: 07.10.2020 av distrikts- og digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland

Willfred Nordlund (Sp)

Spørsmål

Willfred Nordlund (Sp): Hvordan er dialogen med Telenor i opprydding av utrangerte kobberlinjenett og foreligger der en plan nå?

Begrunnelse

Tidligere statsråd Solvik Olsen var enig med undertegnede at det er svært uheldig at det ligger utrangerte telelinjer i terrenget. Dette kan være skadelig for miljøet og kan en ulempe og i verste fall helsefare for dyr og mennesker. I tillegg til utbrukte telekabler kan også ubrukte stolper være et problem. Ettersom Telenor har varslet at kobbernettet skal utfases, dog kanskje ikke i den hastigheten de hadde tenkt, kan dette problemet i prinsippet tenkes å øke i omfang. Statsråden skulle undersøke nærmere med Telenor om hvilke planer selskapet har for å sørge for at de deler av selskapets linjenett som ikke lenger er i bruk blir fjernet på en forsvarlig og miljømessig god måte.

Linda Hofstad Helleland (H)

Svar

Linda Hofstad Helleland: Etter at ansvaret for elektronisk kommunikasjon ble overført fra Samferdselsdepartementet til Kommunal- og moderniseringsdepartementet (departementet), har departementet fortsatt den løpende dialogen med Telenor om den pågående prosessen med modernisering av telenettet og sanering av kobbernettet. Som en del av denne dialogen, har departementet bedt om informasjon om pågående og planlagt opprydning av utstyr og materiell som ikke er i bruk.
Telenor har tidligere opplyst til departementet at det foreligger planer for opprydning, og at selskapets mål er at det ikke skal være spor av kobbernettet når opprydningen i et geografisk område er ferdig. Hull etter fjernede stolper skal fylles igjen med masse tilsvarende masser på stedet. På dyrket mark skal de øverste 50 cm av stolpehullet fylles igjen med stenfri masse. Den opprydning som er gjennomført så langt, har ifølge Telenor medført mange positive tilbakemeldinger, spesielt fra landbruk og skogbruk, som mange plasser har forbedret sine arbeidsforhold vesentlig.
Telenor har tidligere også opplyst at selskapet kontinuerlig får henvendelser fra kommuner og fylker med ønsker og krav om rydding av utstyr og anlegg som ikke lenger er i bruk. Anlegg/stolper som anses som til fare for liv og helse blir, ifølge Telenor, fortløpende vurdert av selskapets prekvalifiserte entreprenører. Det som vurderes som farlig, blir tatt hånd om så fort som mulig.
Telenor har for øvrig opplyst at selskapet har totalt ca. 800 000 stolper, og at en andel av disse vil bli stående til andre formål.
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) fattet 2. september 2020 et vedtak som pålegger Telenor plikt til å opprettholde grossisttilgang til kobbernettet i inntil fem år. Dette innebærer plikt for Telenor til å opprettholde og vedlikeholde kobbernettet så lenge tilgangsplikten består. Nkoms vedtak åpner likevel for at Telenor kan legge ned kobbernettet raskere enn fem år, men kun dersom selskapet tilbyr grossistkundene relevante erstatningsprodukter for kobberbasert tilgang. Telenor er i den sammenheng pålagt å utarbeide en plan for migrering fra kobber til fiber- og mobilbasert infrastruktur. Telenors grossistkunder får mulighet til å gi innspill til planen, som deretter skal godkjennes av Nkom.
Vedtaket er påklaget av flere, og departementet er klageinstans.
Nkoms vedtak innebærer at avviklingen av kobbernettet kan komme til trekke noe lenger ut i tid, enn det som var Telenors opprinnelige plan. Dette vil innebære at deler av opprydningen av kobbernettet også kan bli utsatt noe, fordi deler av kobbernettet vil bli opprettholdt lenger enn det Telenor hadde planlagt.
Som grunnlag for besvarelse av foreliggende spørsmål fra representanten Nordlund, har departementet bedt om ny oppdatert status for opprydningsarbeidet.
I den oppdaterte statusbeskrivelsen gjentar Telenor en god del av det selskapet tidligere har opplyst hva gjelder opprydningsarbeidet. Men selskapet har lagt til blant annet følgende:

"Så langt så har Telenor sammen med pre-kvalifiserte entreprenører ryddet bort over 18000 Telenoreide stolper, over 1000 km kobberledning, og ca. 900 koblingsskap som ikke henger i stolpene. I tillegg er nærmere 200 bygg/kiosker og 100 skap med Telecom utstyr lagt ned. Av de 200 byggene er rundt 50 % vederlagsfritt avgitt til grunneierne etter at entreprenørene har klargjort disse, og de øvrige er revet, grunnen tilbakestilt og avfallet levert miljømottak.
Etter NKOM sitt vedtak datert 2. september 2020 så har dette opprydningsarbeidet nå stoppet helt opp. Telenor kan i henhold til vedtaket ikke fjerne bygg/skap med hoved koblinger i og heller ikke den utvendige kobber infrastrukturen (stolper, koblingsskap og kobberledninger). Dette kan ikke fjernes før etter 2.9.2025, med mindre Telenor kommer til enighet med de andre direkte og indirekte berørte aktørene. Det vil derfra ta 3-4 år etter dette tidspunktet før en opprydning er ferdigstilt."

Departementet mener at det er svært viktig at Telenor rydder opp etter seg, etter hvert som kobbernettet ikke lenger er i bruk.
Departementet vil i den videre dialogen med Telenor i forbindelse med den pågående saneringen av kobbernettet, fortsatt jevnlig be om oppdatert status og oppdaterte planer når det gjelder opprydning av utstyr og materiell som ikke er i bruk.