Skriftlig spørsmål fra Freddy André Øvstegård (SV) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:2770 (2019-2020)
Innlevert: 28.09.2020
Sendt: 28.09.2020
Besvart: 05.10.2020 av kultur- og likestillingsminister Abid Raja

Freddy André Øvstegård (SV)

Spørsmål

Freddy André Øvstegård (SV): Dansekunsten har åpenbare mangler når det gjelder finansiering, formidling- og produksjonsmuligheter.
Hvilke tiltak vil kulturministeren implementere for å sikre nye finansieringsordninger og strukturer som ivaretar de etablerte kompaniene, de regionale kompetansesentrene og finansiering og produksjon av den frie prosjektbaserte dansekunsten?

Begrunnelse

Dansekunsten i Norge står overfor ekstreme utfordringer i møte med Covid-19. Den oppståtte situasjonen tydeliggjør imidlertid kun uløste problemområder som har ligget der i lang tid.
Den frie dansekunsten i Norge er i dag sterkt underfinansiert. 90% av dansekunst finansieres og produseres gjennom ordningene hos Norsk Kulturfond. Ny dansekunst i Norge utvikles hovedsakelig av det frie feltet, som mangler infrastruktur og institusjoner å virke innenfor. Det mangler et dedikert administrativt formidlings- og produksjonsapparat, samt dedikerte produksjons- og visningssteder der kunstnerne kan utvikle selve verkene. De regionale kompetansesentrene for dans er den eneste infrastrukturen som tilbyr produksjonskompetanse til det frie dansekunstfeltet. De regionale kompetansesentrene står alle i en uforutsigbar og sårbar situasjon og er ikke tilstrekkelig rustet til å kunne løfte og fremme dansekunsten fremover.
Samtidig er en av de viktigste ordningen under kulturrådet, som tidligere sikret langvarig kompanidrift (basisordningen) lagt ned, og en ny ordning som fokuserer mer på fornyelse og utvikling av nye kunstnerskap har blitt opprettet i dens sted. Dette har ført til at 7 scenekunstkompanier nå står i fare for å legge ned driften. Dette innebærer en forvitring av den kunstfaglige kompetansen i dansefeltet og tap av gode arbeidsplasser for utøvere. I fremtiden er det behov for en ordning og en infrastruktur som gjør det mulig å etablere og drifte kompanier over lengre tid, også etter at man har fått utvikle sin kunstneriske praksis gjennom Kunstnerskapsstøtten i inntil 5 år. Staten legger gjennom dagens ordninger opp til kontinuerlig utvikling av solide kunstnerskap, som i neste rekke ikke får anledning til å virke i et omfang som muliggjør langvarig kunstnerisk utvikling og praksis. På grunn av dette mister norske kunstnere mulighetene til å oppnå nasjonal og internasjonal anerkjennelse, samt publikums- og markedsutvikling over tid. Norsk dans er i dag en ettertraktet kulturell eksportvare.

Abid Raja (V)

Svar

Abid Raja: Produksjon og formidling av profesjonell dans i Norge vil være et hovedtema i den planlagte scenekunststrategien. Infrastrukturen for profesjonell dans er lite utviklet sammenlignet med infrastrukturen for produksjon og formidling av profesjonelt teater, og dette er noe strategien vil belyse.
Profesjonelle dansemiljøer og dansekompanier rundt om i Norge er i hovedsak bygd opp med prosjekttilskudd fra Norsk kulturfond. Det er et begrenset antall kompanier som får støtte i ordningen Fri scenekunst – kunstnerskap i Norsk kulturråd. Det skaper utfordringer, som vi blant annet vil adressere i scenekunststrategien.
Jeg er enig i at det blir viktig framover å styrke infrastrukturen for profesjonell dans og gi utøvere og publikum tilgang til kompetansemiljøer for dans og et tilbud av profesjonell dans. De regionale kompetansesentra for dans utgjør i dag en infrastruktur for produksjon og formidling av profesjonell dans. De vil være viktig å legge til rette for større forutsigbarhet for disse sentrene.