Skriftlig spørsmål fra Øystein Langholm Hansen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2792 (2019-2020)
Innlevert: 30.09.2020
Sendt: 30.09.2020
Besvart: 07.10.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Øystein Langholm Hansen (A)

Spørsmål

Øystein Langholm Hansen (A): Stortingsflertall knyttet til bompengevedtak har vært knyttet opp mot at kommunene har gjort lokale vedtak.
Hva vil resultatet av behandlingen av finansieringsmodellen bli på strekningen E39 Bollestad – Lyngdal, om en eller flere kommuner ikke har gjort positive bompengevedtak?

Begrunnelse

E39 mellom Bollestad (Ålgård) og Lyngdal er nå kommet så langt at finansieringsopplegget er klart og oversendt. Denne veistrekningen går gjennom mange kommuner, og to fylkeskommuner. Graden av entusiasmen for bompenger er naturlig nok varierende i de berørte kommunene. Dette kan resultere i at enkelte kommuner ikke vil gjøre vedtak som inkluderer bompenger på strekningen gjennom den enkelte kommunen. Denne representanten har fått noen henvendelser fra enkelte kommunestyrerepresentanter som er opptatt av at det bygges bedre vei på strekningen, men som frykter at veibyggingen vil stoppe opp, fordi en eller flere kommuner ikke har et gyldig bompengevedtak for strekningen. Et annet spørsmål som de er opptatt av, er om det er slik at manglende vedtak i en eller flere kommuner, vil føre til høyere bompengesatser i de kommunene som har gjort et slikt vedtak.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Ansvaret for utbygging av gjenstående strekninger på E18 og E39 ligger i stor grad inne i Nye Veier AS sin utbyggingsportefølje.
For de E18-strekningene som Nye Veier har prioritert for utbygging, opplyser Nye Veier overfor meg at det foreligger lokalpolitisk tilslutning til bompengefinansiering.
Når det gjelder utbygging av E39 vestover fra Kristiansand og til Rogaland grense, har alle berørte kommuner i Agder ifølge Nye Veier sluttet seg til felles finansieringsopplegg og Agder fylkeskommune akseptert å stille garanti for bompengefinansiering av utbyggingene. I Rogaland er det ifølge Nye Veier to kommuner som ikke har valgt å vedta Nye Veiers forslag til helhetlig bompengeopplegg for strekningen Lyngdal – Ålgård. Saken er ikke behandlet av Rogaland fylkeskommune. Eigersund kommune framholdt i sin behandling at det var krevende å behandle bompengeopplegget løsrevet fra trasevalget for ny E39. Det har jeg forståelse for.
Når det gjelder status for arbeidet med statlig kommunedelplan på E39 mellom Lyngdal vest og Ålgård, vil jeg opplyse om at Samferdselsdepartementet har oversendt sin tilråding til Kommunal- og moderniseringsdepartementet for videre vurdering. Det vil ikke være mulig for meg å angi tidspunkt for når en beslutning vil kunne foreligge.
Parallelt med kommunedelplanarbeidet opplyser Nye Veier at de i samarbeid med berørte kommuner har arbeidet med reguleringsplanlegging for strekningen E39 Ålgård – Bue. For å forberede snarlig anleggsoppstart, har Nye Veier sendt forlag til bompengefinansiering på denne delstrekningen til kommunene for å få lokalpolitiske vedtak.
Finansiering av E39-prosjektene fra Kristiansand til Stavanger inngår som en del av Nye Veiers totale finansieringsramme. Selskapets finansiering er en kombinasjon av statlig finansiering og bompenger. Det er Nye Veier sin oppgave å forberede grunnlag for lokalpolitiske vedtak av bompengefinansiering. Vedtakene med tilslutning til finansieringsopplegg gjøres i den enkelte kommune.
Nye Veier opplyser overfor meg at de så langt har blitt enig med kommunene om bompengefinansiering for alle strekninger i porteføljen som selskapet har prioritert for utbygging. Dette håper jeg også vil skje i fortsettelsen. Jeg ser det derfor ikke som naturlig nå å skulle konkludere på hva som vil bli utfallet, dersom enkelte kommuner velger å ikke slutte seg til opplegg for bompengefinansiering i sin kommune.