Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2793 (2019-2020)
Innlevert: 30.09.2020
Sendt: 30.09.2020
Besvart: 07.10.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Hva vil kostnaden (provenyet) være, dersom staten gjennomfører en slik oppdatert tilstandsrapport, slik det ble gjort tilbake i 2012-13 i forbindelse med grunnlagsarbeidet for Nasjonal transportplan?

Begrunnelse

I forbindelse med utarbeidelse av Nasjonal transportplan 2014-2023, ble det utredet hva kostnadene ville være for å ta igjen etterslepet på fylkesveinettet. Det har de siste årene vært en kraftig satsing på riksveinettet, og tilstandsnivået mot fylkesveinettet har økt betraktelig. Det er nå 80 % større sjanse for å bli drept eller hardt skadet ved å ferdes på fylkesveinettet enn riksveinettet.
De nye fylkeskommunene har fra 01.01.2020 overtatt det hele ansvaret for drift og forvaltning av fylkesveinettet. Det er i dag svært varierende oversikt over den samlede tilstanden på fylkesveinettet, og Fremskrittspartiet mener derfor det er behov for at staten tar ansvaret for en helhetlig kartlegging av tilstanden, slik at den videre diskusjonen om hvordan etterslepet her skal tas igjen kan dannes på et godt, samlet faktagrunnlag.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Det er dessverre ikke mulig å gi et godt anslag på hva det vil koste å gjennomføre en oppdatert tilstandsrapport for fylkesveinettet innen fristen for å besvare spørsmålet.
For å gjøre en tilsvarende helhetlig kartlegging av tilstanden for fylkesveinettet vil det være nødvendig å hente inn mer informasjon fra fylkeskommunene enn det som ellers kreves av rapportering. Det vil også være behov for å ha tett dialog med den enkelte fylkeskommune for å sikre datakvalitet og konsistens i rapporteringen. Til dette arbeidet vil Statens vegvesen, som Samferdselsdepartementets fagorgan, ha behov for å knytte til seg ekstern bistand.
Kostnaden for en tilstandsrapport for fylkesveinettet vil avhenge av hvilken pris man kan oppnå ved innhenting av tilbud fra konsulenter, som igjen vil henge sammen med valg av metode og omfang på kartleggingen. Et slikt oppdrag kan anslagsvis koste flere mill. kr.
I tillegg kommer kostnader som vil påløpe den enkelte fylkeskommune for å fremskaffe oversikt over tilstanden på sine fylkesveier. Samferdselsdepartementet har ikke kjennskap til hvilke oversikter fylkeskommunene selv har utarbeidet for å vurdere tilstanden på fylkesvegnettet og har dermed ikke noe anslag på hvilke kostnader som vil påløpe for hver enkelt fylkeskommune.