Skriftlig spørsmål fra Kjell-Børge Freiberg (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2795 (2019-2020)
Innlevert: 30.09.2020
Sendt: 30.09.2020
Besvart: 06.10.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kjell-Børge Freiberg (FrP)

Spørsmål

Kjell-Børge Freiberg (FrP): Det er bred politisk enighet om at hydrogen kan bli en fremtidig viktig energibærer bl.a. innenfor transportnæringen. Det er forventet at det vil ta flere år før hydrogenteknologien er klar for kommersiell anvendelse. I forbindelse med kommende statlige anbud innen fergedrift er det nå skapt stor bekymring for at regjeringen vil gå bort fra prinsippet om teknologi-nøytralitet når det gjelder nullutslippsmålet.
Vil statsråden bekrefte at regjeringen fortsatt legger teknologinøytralitet til grunn som prinsipp i kommende fergeanbud?

Begrunnelse

Mobilitet er et gode som bidrar til individuell frigjøring og samfunnsmessig velferd. Sitatet er hentet fra Teknologiutvalget som har levert en viktig rapport til arbeidet med nasjonal transportplan, for å imøtekomme teknologiutviklingen når vi planlegger fremtidens samferdsel.
Vestfjordfergene er livsviktig folk og næringsliv. Ikke bare er de livsnerven til samfunn. Fergene er eneste kommunikasjonsvei for næringstransport for de to øy-kommunene Værøy og Røst som ligger ute i havet, med nærmere 5.000 vogntog årlig
Sambandet er et riksvegsamband som trafikkerer mellom Bodø, Værøy, Røst og Moskenes i Lofoten. Avstanden mellom Bodø og Røst er 60 nautiske mil i landets mest værutsatte fergestrekning. I dag trafikkeres sambandet med velfungerende og nytt materiell, der to LNG-ferger er i helårsdrift og ekstramateriell settes inn i sommertrafikken med totalt fire båter. Fergene er særskilt sertifisert for å betjene disse sambandene. Samfunnene som trafikkeres, med Værøy og Røst spesielt, er prisgitt at staten leverer høy driftsstabilitet med fungerende materiell og høyt sikkerhetsnivå.
Ordførerne i kommunene er bekymret for at anbudet skal ende opp som et teknologisk eksperiment.
I forbindelse med rullering av anbudet på strekningen er det nå skapt stor bekymring og usikkerhet rundt tilbudet da Statens Vegvesen har signalisert at de vil bruke sambandet som en testpilot for ny hydrogenteknologi. Det vil være sterkt belastende for folk og næringsliv som er avhengige av Vestfjordfergene dersom befolkningen skal bli del av et slikt eksperiment. Markedet tilbyr i dag flere alternative nullutslippsløsninger som vil kunne imøtekomme miljøkrav og sikkerhet på strekningen. Det vil være uheldig dersom regjeringen binder seg opp til en bestemt energibærer allerede i utlysningen av anbudet.
I det kommende anbudet bør det vektlegges å ha objektive kriterier som utslippskrav, da dette gi rom både for de ulike nullutslippsløsningene som i dag finnes og samtidig initiere teknologisk utvikling. Regjeringen bør gjøre en helhetlig vurdering av utslipp, pris og risiki for ny teknologi før en ny kontrakt på en svært sårbar fergestrekning inngås.
Jeg forventer at statsråden og regjeringen i arbeidet med utlysning av nytt anbud tar hensyn til folk og næringsliv.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Samferdselsdepartementet arbeider med å fastsette konkurransegrunnlaget for anbud i ferjesambandet rv. 80 Bodø – Røst – Værøy – Moskenes, men har ennå ikke konkludert i spørsmål om hvilke krav som skal stilles for konkurransen.
Jeg deler representanten Freibergs vurdering av at det må gjøres en helhetlig vurdering når konkurransegrunnlaget skal fastsettes. Fokus på driftsstabilitet vil være overordnet i dette arbeidet.