Skriftlig spørsmål fra Solfrid Lerbrekk (SV) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:1 (2020-2021)
Innlevert: 01.10.2020
Sendt: 01.10.2020
Besvart: 07.10.2020 av arbeids- og sosialminister Henrik Asheim

Solfrid Lerbrekk (SV)

Spørsmål

Solfrid Lerbrekk (SV): Hvor lenge mener statsråden det er akseptabelt at personer må vente på å få klagesaker behandlet, og hva vil statsråden gjøre for å sikre at det ikke begås saksbehandlingsfeil og for å holde saksbehandlingstiden nede på klagesaker i Nav?

Begrunnelse

I en artikkel i NRK 29.09.20 kan vi lese om Helge Edland som er blant dem som har fått avslag på søknad om dagpenger. Avslaget var gitt som følge av en feil hos Nav, og i etterkant har Nav beklaget og innrømmet feilen. Da Edland kontaktet Nav om avslaget, ble han bedt om å klage på avslaget, og da han gjorde dette fikk han til svar at klagesaken ville bli behandlet innen 34 uker. På Nav sin hjemmeside heter det at det for tiden er mange henvendelser, at saksbehandlingstidene vil endre seg og at det er spesielt vanskelig å beregne saksbehandlingstid på dagpenger. Nav oppgir at for å komme i mål med dagpengesøknadene, ble det flyttet ressurser fra klagebehandling. Dette viser at utfordringen handler om knapphet av ressurser i Nav. I Dagsavisen 01.10 kan vi lese at saksbehandlingstiden i AAP-klagesaker hos Nav er nær doblet siden mars. Navs mål er at klager skal behandles innen 12 uker. Likevel har Nav ikke vært i nærheten av å nå dette målet for flere av ytelsene, de siste årene også før koronapandemien. Når mennesker som har klaget på et vedtak må vente i over et halvt år på et svar, medfører dette en utrygghet knyttet til egen økonomi og rettigheter. Man risikerer å bli stående helt på bar bakke, uten en inntekt å leve av mens klagesaken behandles. Det er viktig å sikre at saksbehandling i Nav gjøres grundig i første omgang, for å unngå feil som rammer mennesker økonomisk. Det er også viktig å sørge for at saksbehandlingstiden på klagesaker holdes nede slik at personer som har klaget på et vedtak raskt blir klar over om de har rett på en stønad eller ikke.

Henrik Asheim (H)

Svar

Henrik Asheim: Saksbehandlingstidene på klagesaker i Nav har tidvis vært for lange. Arbeids- og sosialdepartementet har derfor i styringsdialogen med Arbeids- og velferdsetaten, over noen år hatt oppmerksomhet på arbeidet med å forbedre saksbehandlingstidene på klagesaker.
De siste fire årene har Arbeids- og velferdsetaten utviklet mer effektive systemer for klagesaksbehandling, og Nav Klageinstans har blitt styrket med 50 årsverk. Det har gitt utslag på saksbehandlingen. Fra 2018 til 2019 fikk 11 av 17 ytelser forbedret gjennomsnittlig saksbehandlingstid på klagesaker.
Forventet saksbehandlingstid for klagesaker har økt kraftig som følge av koronapandemien. Arbeids- og velferdsetaten har siden mars i år vært under et historisk press. Etaten har mottatt nesten fem ganger så mange dagpengesøknader som i samme periode i 2019. For å sikre at permitterte og arbeidsledige skulle få penger til livsopphold, var det nødvendig for etaten å prioritere økt kapasitet til behandling av dagpengesøknader. Dette innebar en intern omdisponering av saksbehandlere, noe som blant annet har gått ut over kapasiteten på klagesaksbehandlingen. Nå er saksbehandlingstidene på nye søknader om dagpenger normalisert, og de utlånte saksbehandlerne er tilbakeført til klagesaksbehandling. I tillegg vil NAV Klageinstans styrkes med ytterligere 20 årsverk for å behandle klagesaker.
Det er ventet at antall klager vil øke i tiden som kommer, noe som vanligvis skjer 6-12 måneder etter et ekstraordinært søknadsnivå.
For å redusere saksbehandlingsfeil er det viktig med gode rutiner og god kvalitet i saksbehandlingen. Arbeids- og velferdsetaten har spesialisert behandlingen av ytelser. Dette gir effektiv organisering og medarbeidere med god kunnskap om ytelsen de behandler. Andre tiltak for å sikre kvalitet i saksbehandlingen er automatisering av deler av eller hele saksbehandlingsprosessen.
Jeg har forståelse for at mange opplever det som personlig krevende at saksbehandlingstiden på deres klage strekker seg over en lang periode. Det er viktig for at klagebehandlingen prioriteres, slik at folk kan få sakene sine avsluttet. Arbeids- og sosialdepartementet følger opp Arbeids- og velferdsetaten på dette området, og forventer at etaten tar nødvendige grep for å få saksbehandlingstiden på klagesaker ned på akseptabelt nivå.