Solfrid Lerbrekk (SV): Hvor lenge mener statsråden det er akseptabelt at personer må vente på å få klagesaker behandlet, og hva vil statsråden gjøre for å sikre at det ikke begås saksbehandlingsfeil og for å holde saksbehandlingstiden nede på klagesaker i Nav?
Begrunnelse
I en artikkel i NRK 29.09.20 kan vi lese om Helge Edland som er blant dem som har fått avslag på søknad om dagpenger. Avslaget var gitt som følge av en feil hos Nav, og i etterkant har Nav beklaget og innrømmet feilen. Da Edland kontaktet Nav om avslaget, ble han bedt om å klage på avslaget, og da han gjorde dette fikk han til svar at klagesaken ville bli behandlet innen 34 uker. På Nav sin hjemmeside heter det at det for tiden er mange henvendelser, at saksbehandlingstidene vil endre seg og at det er spesielt vanskelig å beregne saksbehandlingstid på dagpenger. Nav oppgir at for å komme i mål med dagpengesøknadene, ble det flyttet ressurser fra klagebehandling. Dette viser at utfordringen handler om knapphet av ressurser i Nav. I Dagsavisen 01.10 kan vi lese at saksbehandlingstiden i AAP-klagesaker hos Nav er nær doblet siden mars. Navs mål er at klager skal behandles innen 12 uker. Likevel har Nav ikke vært i nærheten av å nå dette målet for flere av ytelsene, de siste årene også før koronapandemien. Når mennesker som har klaget på et vedtak må vente i over et halvt år på et svar, medfører dette en utrygghet knyttet til egen økonomi og rettigheter. Man risikerer å bli stående helt på bar bakke, uten en inntekt å leve av mens klagesaken behandles. Det er viktig å sikre at saksbehandling i Nav gjøres grundig i første omgang, for å unngå feil som rammer mennesker økonomisk. Det er også viktig å sørge for at saksbehandlingstiden på klagesaker holdes nede slik at personer som har klaget på et vedtak raskt blir klar over om de har rett på en stønad eller ikke.