Øystein Langholm Hansen (A): Vil statsråden legge til rette for en prosess, som skal føre til at bønder får eie dyrkbare arealer, opparbeidet i tilknytning til, og tett opp mot, de store veiprosjektene som bygges gjennom landbruksområder, eksempelvis på strekningen E39 Ålgård–Lyngdal?
Begrunnelse
Tap av jord til samferdselsprosjekt er en utfordring i mange deler av landet. I forbindelse med prosjektet Ny E39 har Gjesdal kommune har satt et mål om å gjenskape 10 daa matjord for hvert daa en tar. Slake skråninger langs veien som kan høstes eller beites er et av tiltakene som er mulige. Dette bidrar og til å løyse problemer med store mengder overskuddsmasser eller løsmasser, som lokalt blir nyttet til å lage ny matjord. Da kan man konkret redusere tap av jord til veiprosjekt. Dette er applaudert av grunneiere, kommunale politikere, næringsforening og Nye Veier AS. Saken ble opprinnelig tatt opp i Gjesdal, men er gjeldende i flere kommuner der store veibyggingsprosjekt går gjennom jordbrukslandskap.
Utfordringen er at Statens Vegvesen forlanger å eie noen meter utenfor bunnen på skråning/topp fylling, og at bøndene «stilltiende» kan nyttiggjøre seg jorda, men at de ikke får eie den.
Skal slake skråninger være hensiktsmessige for bøndene, så må bøndene eie disse arealene helt inn til viltgjerde/gjerde. Det er mer hensiktsmessig at Statens vegvesen har tilkomstrett på innsiden av viltgjerde/gjerde for nødvendige arbeid. Her er det naturlig at det ligg en landbruksvei. Grunnen til at bonden må eie jorda er for å sikre bruksrett til arealene, samt kunne få arealene godkjent som spreieareal av husdyrgjødsel, ha bedre mulighet for å nedkjempe ugras, og kunne få tilskudd på arealene - som er viktig når arealene er tungdrevne.
Bønder i tilknytning til nevnte veitrasé hevder at dersom en ikke oppnår at de bli grunneier på dette arealet, så er alt arbeid med slake skråninger som landbruksjord bare er et problem. Slake skråninger vil da, igjen uttalt fra bøndene, ta store areal fra bonden. For bonden er det da et bedre alternativ med motorvei bygd på høye murer, der vegvesenet eier noen meter utenfor muren. Dette løser ikke utfordringene med overskuddsmasse, eller det at en kan gjenskape dyrket jord som går tapt, ei heller utvide dyrket jordareal som er et uttalt mål.