Skriftlig spørsmål fra Terje Halleland (FrP) til finansministeren

Dokument nr. 15:33 (2020-2021)
Innlevert: 02.10.2020
Sendt: 05.10.2020
Besvart: 12.10.2020 av finansminister Jan Tore Sanner

Terje Halleland (FrP)

Spørsmål

Terje Halleland (FrP): Hva er provenyet fra CO2-avgiften på drivstoff til skip som bunkrer i Norge, og hvordan fordeler provenyet seg på oljeprodukter og naturgass (LNG)?

Begrunnelse

Skipsfarten skal redusere sine klimagassutslipp, og både den internasjonale maritime organisasjonen IMO og EU drøfter nå hvordan dette skal skje. Nylig ble det klart at det er flertall i EU-parlamentet for å innlemme skip over 5000 bruttotonn i EUs kvoteordning EU ETS (Emission Trading System). Norge er allerede med i EUs kvotesystem, og en innlemmelse av skipsfarten i kvotesystemet vil også gjelde norske skip. Men de fleste skip som går langs kysten er mindre enn 5000 bruttotonn, og vil ikke bli omfattet av ordningen.
Norge er ett av få land som har innført CO2-avgift på drivstoff til skip. Først for oljeprodukter i 2010, og så for naturgass i 2018. Dette har ført til en nedgang i salget av drivstoff til skip i Norge, samtidig som analyser fra DNV GL viser at sjøtransporten har økt i omfang langs norskekysten. Det er derfor grunn til å tro at mange skip som opererer i norsk farvann, bunkrer avgiftsfritt drivstoff utenfor Norge.
Hvis skipsfarten blir innlemmet i EUs kvotesystem vil skip som er større enn 5000 bruttotonn betale kvotepris for sine utslipp av CO2 som i 2020 har variert fra 250 – 300 kroner per tonn, mens CO2-avgiften er 508 kroner per tonn CO2, og planlagt økt med 5 prosent i 2021 til 533 kroner per tonn. Norske skip over 5000 bruttotonn vil ved innlemmelse i kvotesystemet, få redusert sine CO2-kostnader, mens de mindre skipene vil betale betydelig mer enn andre skip av samme størrelse i Europa.
Norge er også ett av landene i verden med flest skip med naturgass (LNG) som drivstoff. Overgang fra olje til naturgass som drivstoff fjerner utslippene av partikler og svovel, og reduserer utslippene av NOx med 85-90 prosent og CO2 med 20 - 25 prosent. Bruk av naturgass som drivstoff gir også mulighet til å bruke biogass som er fornybar og klimanøytral. De siste årene har det blitt bygget færre LNG-drevne skip i Norge, mens antallet nybygg øker i andre land.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: CO2-avgiften på mineralske produkter er en særavgift der avgiftsplikten oppstår ved innenlandsk produksjon eller import av den avgiftspliktige varen. Avgiftsplikten for CO2-avgiften ligger dermed på innenlandske produsenter og importører, dvs. et mindre antall energiselskaper. I skattemeldingen for CO2-avgiften på mineralske produkter vil det fremkomme hvor mye de avgiftspliktige energiselskapene har solgt av avgiftspliktige mineralske produkter, men ikke hvem de har solgt produktene til. Provenyet fra CO2-avgiften på drivstoff til skip som bunkrer i Norge må derfor anslås fra andre kilder.
Statistisk sentralbyrås utslippsregnskap viser at i 2018 var utslippene fra bruk av mineralolje i innenriks sjøfart 2,418 mill. tonn CO2 mens utslippene fra bruk av gass i innenriks sjøfart var 0,214 mill. tonn CO2. I 2020 tilsvarer CO2-avgiften på mineralske produkter om lag 545 kroner per tonn CO2. Basert på utslippsregnskapet til SSB, kan provenyet fra CO2-avgiften på mineralolje i innenriks sjøfart anslås til om lag 1,3 mrd. kroner mens provenyet fra CO2-avgiften på gass i innenriks sjøfart kan anslås til om lag 0,1 mrd. kroner. Mineralske produkter til skip i utenriksfart er fritatt for CO2-avgift. Provenyet fra hele CO2-avgiften på mineralske produkter anslås til 8,3 mrd. kroner i 2020.