Skriftlig spørsmål fra Willfred Nordlund (Sp) til distrikts- og digitaliseringsministeren

Dokument nr. 15:28 (2020-2021)
Innlevert: 04.10.2020
Sendt: 05.10.2020
Besvart: 12.10.2020 av distrikts- og digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland

Willfred Nordlund (Sp)

Spørsmål

Willfred Nordlund (Sp): Vil regjeringen føye seg etter Telenor sitt ønske om å ikke ha tilbudsplikt for andre leverandører i sitt nye bredbåndsnett som skal erstatte det gamle kobbernettet, eller vurderer regjeringen det slik at Telenor har en særlig sterkt markedstilling og derfor må forvente særlige krav?

Begrunnelse

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet - Nkom har som overordna mål å legge til rette for et likeverdig og sikkert tilbud av post- og ekomtjenester over heile landet. Tilbudet skal være robust, med tilstrekkelig kapasitet og funksjonalitet, framtidsretta, av høy kvalitet og til rimelige priser. Når regjeringa ikke vil er det jo bra de har ordnet seg med en egen tilsynsmyndighet som vil.

https://www.nkom.no/aktuelt/nkom-vedtar-nye-bredb%C3%A5ndsplikter-for-telenor/_/attachment/download/9ab67684-1bda-4df8-a091-a6256cdd9b9b:56396f4462c29e322205578047504831d4a75c2d/Vedtak%20om%20endring%20av%20vedtakene%20i%20Marked%203a%20og%203b%20-%20Plikt%20til%20%C3%A5%20opprettholde%20tilgang.pdf

Telenor kunngjorde i slutten av januar 2019 at selskapet har besluttet å legge ned kobbernettet innen utgangen av 2022, og erstatte dette med fiber- og mobilbaserte løsninger. Dette har ikke akkurat foregått uten protester. Svært mange steder i Nordland opplever både private og bedrifter at det ved nedlegging av kobbernettet ikke gis et tilbud som kan erstatte dette, og mange steder er den teoretiske beregningen over bredbånd på nett nettopp det; teoretisk. I praksis er det ubrukelig.
Etter Nkoms vurdering er Telenors tidsplan for å legge ned kobbernettet for kort. Grossistkundene til Telenor har heller ikke fått tilstrekkelig informasjon eller mulighet til å ivareta sine interesser, eksempelvis ved å ha mulighet til å tilby sine sluttkunder erstatningsprodukter ved bortfall av kobbernettet.

https://www.nkom.no/aktuelt/nkom-vedtar-nye-bredb%C3%A5ndsplikter-for-telenor/_/attachment/download/a949d6a9-127d-4cc3-8b21-34992ee46424:4b353bbe17b0c7d58d633500c4fd075f85c8b69c/Vedtak%20-%20Tilgang%20Fast%20Mobilt%20Bredb%C3%A5nd%20-%20M3b.pdf

Linda Hofstad Helleland (H)

Svar

Linda Hofstad Helleland: Som representanten Nordlund peker på, har Nasjonal kommunikasjonsmyndighet pålagt en rekke plikter på Telenor. Nkom har foretatt en analyse av grossistmarkedene for lokal og sentral tilgang til faste aksessnett (marked 3a og marked 3b), det vil si grossistmarkedene for bredbåndstilgang. På bakgrunn av analysen har Nkom utpekt Telenor som tilbyder med sterk markedsstilling, og pålagt selskapet forpliktelser for at potensielle konkurranseproblemer som følger av selskapets sterke markedsstilling, skal unngås.
Nkom fattet 20. desember 2018 et såkalt markedsvedtak i markedene 3a og 3b som omfatter alle pliktene Telenor er pålagt i grossistmarkedene for bredbåndstilgang. Blant annet plikter Telenor å gi tilgang for konkurrerende tilbydere både til sitt kobbernett og til sitt fibernett. I tillegg har Nkom fattet flere tilleggsvedtak og endringsvedtak om reguleringen i disse markedene. I tilleggsvedtak av 2. september 2020 er Telenor blant annet pålagt å gi tilgang til fast mobilt bredbånd, det vil si den bredbåndstjenesten Telenor selv tilbyr over mobilnettet som erstatning for den kobberbaserte bredbåndstjenesten. I endringsvedtak av samme dato er Telenor pålagt plikt til å opprettholde grossisttilgang til kobbernettet i inntil fem år. Dette innebærer plikt for Telenor til å opprettholde og vedlikeholde kobbernettet så lenge tilgangsplikten består. Nkoms vedtak åpner likevel for at Telenor kan legge ned kobbernettet raskere enn fem år, men kun dersom selskapet tilbyr grossistkundene relevante erstatningsprodukter for kobberbasert tilgang.
Både markedsvedtaket av 20 desember 2018 og begge sistnevnte vedtak av 2. september 2020 er trådt i kraft, og er påklaget av blant andre Telenor. Telenor har også anmodet departementet om utsatt iverksetting av vedtakene av 2. september 2020. Anmodningene om utsatt iverksetting ble fremsatt henholdsvis 23. og 24. september, og disse vurderes for tiden av departementet, og er foreløpig ikke besvart.
Departementet er klageinstans for klagene jf. forvaltningsloven og ekomloven. Klagene på de ovennevnte vedtakene er til behandling i departementet, og er foreløpig ikke avgjort. Det er derfor for tidlig å svare på om det vil gis medhold til noen av klagene.