Skriftlig spørsmål fra Tuva Moflag (A) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:25 (2020-2021)
Innlevert: 04.10.2020
Sendt: 05.10.2020
Besvart: 09.10.2020 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Tuva Moflag (A)

Spørsmål

Tuva Moflag (A): Hva vil statsråden gjøre for å digitalisere godkjenning av vedtak for pasienter som har fått godkjent medisin på blå resept, slik at dette er tilgjengelig på alle landets apotek?

Begrunnelse

Når man får godkjent et preparat på blå resept, må et skriftlig/analogt vedtak registreres hos hvert enkelt apotek hvor man skal hente ut den aktuelle medisinen. Dette gjør det tungvint for brukeren, som ikke uten videre kan benytte seg av alle landets apotek for å få tilgang til medisinen sin til riktig pris.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Helseforvaltningen arbeider kontinuerlig sammen med private aktører for å forenkle og digitalisere meldings- og vedtaksutveksling på helseområdet. E-reseptløsningen som er integrert i legenes elektroniske pasientjournaler (EPJ) og i apotekenes fellesløsning FarmaPro er eksempler på dette. Alle legemidler som har forhåndsgodkjent refusjon etter blåreseptforskriften § 2 eller dekkes etter individuell søknad etter § 3, kan forskrives i e-reseptløsningen og er elektronisk tilgjengelig for alle landets apotek. For legemidler som dekkes etter § 3 kreves i tillegg et gyldig vedtak fra Helfo for den enkelte pasient.
En ny elektronisk løsning for søknad om individuell stønad for legemidler og næringsmidler på blå resept har siden februar 2020 vært teknisk klar for integrasjon i elektronisk pasientjournal (EPJ). EPJ-leverandørene har så langt ikke integrert løsningen i journalsystemene. Søknadsløsningen er imidlertid tilgjengelig for rekvirentene via tjenesteportalen: https://portal.helsedirektoratet.no, og er allerede tatt i bruk av en del leger. Helsedirektoratet har igangsatt et arbeid med sikte på at portalen skal benyttes ved alle søknader om individuell refusjon i løpet av det neste halvåret.
Når Helfo har truffet vedtak som gir en person rett til individuell stønad for legemidler og næringsmidler på blå resept, mottar brukeren dette enten digitalt - eller i vanlig post. Kunden kan ta med vedtaket på apoteket.
Mens apotek tidligere kunne ringe Helfo med spørsmål om det forelå slikt vedtak, har apotekene siden april 2020 hatt digital tilgang til vedtaket gjennom den elektroniske vedtaksspørringen i tjenesten Blåreseptvedtak. Denne er tilgjengelig via ovennevnte tjenesteportal.
Tjenesten Blåreseptvedtak inneholder gyldige vedtak om individuell stønad til legemidler og næringsmidler på blå resept fra og med 1. januar 2015. I 2019 var ca. 85% av vedtakene som ble benyttet fattet etter 1. januar 2015, og det skjer en gradvis nedgang i bruk av eldre vedtak. For eldre vedtak kan apotekene fortsatt ringe Helfo.
Apotek gjør i overkant av 500 elektroniske vedtaksspørringer daglig via portalen. Dette innebærer at vedtakene i det vesentligste er digitalt tilgjengelig, og at brukerne allerede i dag kan benytte seg av alle landets apotek for å få tilgang til medisinen sin til riktig pris uten å måtte fremvise vedtak i analogt format.
Det er kun provisorfarmasøyter, reseptarfarmasøyter og apotekteknikere med autorisasjon og som er registrert i Helsepersonellregisteret som har tilgang til Blåreseptvedtak. Innlogging gjøres ved hjelp av elektronisk autentisering med sikkerhetsnivå 4, og brukeren må gi muntlig samtykke til oppslag i vedtaksdatabasen. Oppslag logges og brukere som ønsker det, kan få innsyn i hvem som har gjort oppslag på deres personnummer.