Skriftlig spørsmål fra Solfrid Lerbrekk (SV) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:47 (2020-2021)
Innlevert: 05.10.2020
Sendt: 06.10.2020
Besvart: 13.10.2020 av arbeids- og sosialminister Henrik Asheim

Solfrid Lerbrekk (SV)

Spørsmål

Solfrid Lerbrekk (SV): Over 100 000 personer ble rammet da Nav natt til søndag 4. oktober sendte ut et digitalt vedtaksbrev med feilinformasjon til mottakere av AAP.
Hvilke konsekvenser vil feilen medføre for Nav og brukerne av Nav, og kan statsråden forsikre om at alle som er omfattet av den midlertidige forskriften om AAP vil få den forlengelsen de har krav på?

Begrunnelse

Natt til søndag 04.10.2020 fikk over 100 000 personer vedtaksbrev fra Nav, hvor det i brevene fremkommer informasjon om endringer i dagsats for stønaden, sammen med opplysninger om den midlertidige forskriften om forlengelse av arbeidsavklaringspengene. Nav oppgir at det i brevene kunne se ut som om mottakere ville få forlenget AAP i maksimum seks måneder fra 4. oktober. Arbeids- og velferdsdirektør Hans Christian Holte uttaler 05.10 i en pressemelding til NTB at brevene som er sendt ut ikke er kvalitetssikret og at de aldri skulle vært sendt ut. Når slike brev sendes ut nattestid på en helgedag, medfører dette også at det ikke er mulig for mottakerne å få bistand og svar umiddelbart. Slike feil er med på å skape usikkerhet for mange mennesker som er mottakere av arbeidsavklaringspenger, og det er viktig å trygge disse om at de vil få forlengelse av stønadsperiode som følge av koronapandemien og forskrift om dette. Samtidig er det viktig å sørge for at slike feil ikke forekommer i fremtiden.

Henrik Asheim (H)

Svar

Henrik Asheim: Jeg vil aller først understreke at det er uheldig at det ble gitt feilinformasjonen om arbeidsavklaringspenger, særlig fordi dette har skapte usikkerhet hos mottakerne av brevet.
Rettigheter i tråd med de til enhver tid gjeldende lover og regler vil selvfølgelig den enkelte mottakeren fortsatt ha, uavhengig av om rettighetene er midlertidige eller ikke. Feilutsendt informasjon fra Arbeids- og velferdsetaten endrer ikke på disse rettighetene.
Det ble tidligere i år, som et midlertidig koronatiltak, bestemt at alle mottakere av arbeidsavklaringspenger får forlenget maksimal stønadsperiode med 6 måneder. Dette gjelder både personer som mottar arbeidsavklaringspenger i den ordinære stønadsperioden på tre år (fire år om man fikk innvilget stønaden før 2018) og personer som mottar arbeidsavklaringspenger etter unntaksreglene for forlengelse. Som kjent informerte regjeringen Stortinget i Prop. 142 (2019-2020) om at de midlertidige koronatiltakene om forlengelse av stønadsperioden for arbeidsavklaringspenger skal opphøre fra og med 1. november 2020. Personer som er inne i ordningen før 1. november 2020 vil ikke bli berørt av dette.
Jeg er blitt informert om at Arbeids- og velferdsetaten 7. oktober 2020 sendte ut et nytt brev til mottakerne. I det nye brevet informeres det bl.a. om at mottakerne kan se bort fra brevet som ble sendt ut 4. oktober 2020. Videre framgår det av det nye brevet at den enkelte mottakeren ikke trenger å foreta seg noe. Etaten vil sende den enkelte brukeren et nytt vedtak, der det framgår hvordan den midlertidige regelendringen om utvidet maksimal stønadsperiode og oppjusteringen av folketrygdens grunnbeløp påvirker den enkeltes sak. I tillegg har etatens kontaktsentre svarberedskap, og de er allerede i gang med å håndtere brukerhenvendelser i forbindelse med denne saken.
Jeg gjentar avslutningsvis at ingen vil miste sine rettigheter som følge av feilutsendt informasjon, og alle som er omfattet av den midlertidige forskriften om AAP vil få den forlengelsen de har krav på.