Ruth Grung (A): Kulturministeren møtte Tom Cruise på Åndalsnes og fikk god innsikt i ringvirkningen som internasjonale filmproduksjoner gir i Norge i form av arbeidsplasser, kjøp av varer og tjenester i distriktet og Norges reklame. Filmkommisjonen har forespørsler på langt over det doble av rammen til insentivordningen.
Hvorfor prioriterer ikke ministeren å øke rammen og dermed sørge for internasjonale investeringer på mange millioner og skape arbeidsplasser og aktivitet i hardt rammede reiselivskommuner, når alternativet er ledighet?
Begrunnelse
En økt satsing på å få flere internasjonale filmselskap til Norge er også nedfelt i Granavolden-plattformen.
Den rammen som nå er foreslått vil tømmes i januar av 2-3 prosjekter, Filmkommisjonen har forespørsler som langt overgår det dobbelte av foreslått ramme på 68.5 millioner. Dette er prosjekter som vil skape aktivitet på nærmere milliarden i hele landet - primært i hardt rammede reiselivskommuner. Aurland, Eidfjord, Sogndal, Odda, Voss er blant kommunene der blant annet Vestnorsk Filmkommisjonen ser muligheter for stor aktivitet i 2021. Det er også store prosjekter som vurderer Nord-Norge.
Korona har rammet aktiviteten i økonomien, mange står i fare for å miste arbeid. Det oppfordres til å se på nye muligheter. Det burde derfor være klokt å bruke midler på insentivordningen, som garanterer for mangedobbelt aktivitet, enn å gi tilsvarende i korona-kompensasjon som følge av tapt aktivitet. Økte utenlandske investeringer i Norge gir tilgang til kapital, kompetanse, nettverk og verdikjeder i andre land, som igjen kan gi større muligheter for norsk filmindustri.
Island har vært modell for den norske insentivordningen. Der gis det tilsagnsfullmakter uten beløpsramme. Tilsvarende forutsigbarhet har også insentivordningene i land som Storbritannia, Canada, Frankrike, Irland, New Zealand osv. New Zealand og Irland, land på størrelse med Norge, har refusjoner på opp mot 1 milliard i året. En rekke land i Europa har utvidet sine insentivordninger som ledd i koronatiltak.
Norge har nå et konkurransefortrinn basert på god smittehåndtering og en bransje som har opparbeidet seg tillit i det internasjonale markedet.