Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:84 (2020-2021)
Innlevert: 09.10.2020
Sendt: 09.10.2020
Besvart: 19.10.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): Tidligere flytilbud mellom Røros og Oslo hadde mulighet for gjennomgående bestilling om du skulle videre fra Oslo. Dagens tilbud krever at du tar ut bagasje i Oslo, for å sjekke inn på ny reise, og billettene må bestilles i to operasjoner. Det er heller ikke mulig å sjekke inn via automat, og bruke bagdrop. Dette gjør det mer tungvint.
Hva skal til for at de reisende til og fra Røros kan få et like funksjonelt tilbud som det hadde med forrige tilbyder, og er det noe statsråden kan gjøre med det?

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg kan godt forstå at tjenestene som nevnes i spørsmålet er viktig for de reisende. Dette er imidlertid ikke tjenester som er omfattet av kriteriene som ligger til grunn for dagens FOT-ruteavtale. Det er en krevende konkurransesituasjon i markedet for regionale flyruter, med én dominerende aktør. Vi har derfor lagt til grunn at vi må være forsiktige med å stille krav som ikke er strengt nødvendige og som kan være fordyrende og virke konkurransehemmende. Det kan være spesielt krevende for en mindre og/eller ny operatør å få på plass en slik avtale med en tredjepart.
Kravene som er stilt til billettsalget er en maksimal tillatt billettpris, at det tilbys sosiale rabatter i samsvar med retningslinjene i forpliktelser til offentlig tjenesteytelse, at det ikke kan opptjenes poeng fra bonus- eller lojalitetsprogram, og at operatøren skal tilby billetter gjennom minst én egen salgskanal. Videre er det stilt krav om at vilkårene FOT-operatørene har for overgang av passasjerer til og fra andre selskap sine flyginger, blant annet overgangstider og gjennomgående innsjekking av billetter og bagasje, skal være objektive og ikke-diskriminerende.
Kontrakten for FOT-ruten mellom Røros og Oslo har varighet til 31.mars 2024. Det er begrensede muligheter til å gjøre endringer i en allerede inngått kontrakt. Eksempelvis kan det ikke gjøres endringer som gjør at en annen leverandør ville vunnet kontrakten. FOT-rutene skal nå overføres til fylkeskommunene, og neste anbudsrunde vil være i regi av disse. Fylkeskommunene vil da være ansvarlig for å gjøre sine prioriteringer og vurdere hvilke krav de mener er hensiktsmessige å stille.