Skriftlig spørsmål fra Freddy André Øvstegård (SV) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:88 (2020-2021)
Innlevert: 09.10.2020
Sendt: 12.10.2020
Besvart: 15.10.2020 av barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad

Freddy André Øvstegård (SV)

Spørsmål

Freddy André Øvstegård (SV): Vil regjeringen nå gå videre med å se på hvordan barnevernspedagoger og sosionomer kan få autorisasjon basert på endt bachelorutdanning?

Begrunnelse

Da representantforslag om å innføre autorisasjonsordning for barnevernspedagoger og sosionomer ble fremmet av SV ved undertegnede samt flere representanter, Dokument 8:241 S (2017-2018), vedtok Stortinget å ikke vedta saken

«under henvisning til at det er varslet en gjennomgang av kompetansekrav for ledere og eventuell autorisasjon som ett av flere tiltak for å øke kompetansen i barnevernet.»

Situasjonen nå er at Bufdir har levert sin utredning om autorisasjon for barnevernspedagoger og sosionomer. Deres noe nølende anbefaling om en feltspesifikk autorisasjonsordning for barnevernet førte til at departementet i høringen om blant annet lovfesting av kompetansekrav i barnevernet ikke anbefaler autorisasjon likevel.
De skriver i høringsnotatet:

"Dermed vil en autorisasjonsordning rettet mot noen utvalgte utdanningsgrupper ha begrenset praktisk betydning, siden de samme oppgavene vil bli utøvd også av personell uten autorisasjon.
Departementet mener, i likhet med Bufdir, at innføring av kompetansekrav og videreutvikling av de barnevernsfaglige masterutdanningene vil ha langt større effekt med hensyn til tjenestenes legitimitet og kvalitet. Vi mener derfor at det ikke er hensiktsmessig å gå videre med en autorisasjonsordning."

I debatten som foregikk i Stortinget under saksbehandlingen av SV sitt forslag virket det som at det var en enighet om at disse gruppene bør ha en autorisasjonsordning med tanke på bruker- og pasientsikkerhet. Det er snakk om barn, ungdom, personer med utviklingshemming, eldre, rusavhengige, personer med psykisk uhelse osv. Dette er grupper som kan leve i særlige sårbare livssituasjoner og som i like stor grad som pasienter er helt avhengig av de profesjonelle hjelperne. Uenigheten rundt autorisasjon handlet i stor grad om hvordan dette skal lovhjemles.
Dette er et praktisk/juridisk spørsmål som bør la seg løse dersom man mener at det av hensyn til kvalitet i tjenestene til sårbare brukergrupper er viktig med profesjonsautorisasjon.

Kjell Ingolf Ropstad (KrF)

Svar

Kjell Ingolf Ropstad: Barne- og familiedepartementet sendte i mars 2020 et høringsnotat om kompetanse i barnevernet på høring. Det ble blant annet foreslått å stille kompetansekrav for tilsatte i det kommunale barnevernet og i barneverninstitusjoner.
Som nevnt av representant Øvstegård ble det i høringsnotatet ikke foreslått å innføre en autorisasjonsordning i barnevernet. Det ble vist til at kompetansekrav og videreutvikling av de barnevernsfaglige masterutdanningene ble vurdert å ha større effekt på legitimiteten og kvaliteten i tjenestene.
Jeg tar sikte på å legge frem en lovproposisjon med forslag til ny barnevernslov for Stortinget våren 2021. Oppfølgningen av høringsnotatet om kompetanse i barnevernet inngår i dette arbeidet. Spørsmålet om å innføre en autorisasjonsordning i barnevernet vil bli nærmere omtalt i lovproposisjonen.