Skriftlig spørsmål fra Willfred Nordlund (Sp) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:95 (2020-2021)
Innlevert: 11.10.2020
Sendt: 12.10.2020
Besvart: 20.10.2020 av forsvarsminister Frank Bakke-Jensen

Willfred Nordlund (Sp)

Spørsmål

Willfred Nordlund (Sp): Hvilken aktivitet ser regjeringen for seg at forsvarsavtalen med de skandinaviske landene skal generere på de ulike lufthavnene, og vil det da medføre at Stortingets vedtak om å avhende for eksempel Andøya må omgjøres, noe som ikke vil være i tråd med forsvarssjefens plankart om hva som kan frigjøres til sivil aktivitet?

Begrunnelse

I den nye forsvarsavtalen med Sverige og Finland fremkommer det en rekke flystasjoner som skal kunne benyttes.

https://forsvaretsforum.no/enklere-grensekryssing/116249?fbclid=IwAR2WUlyGDE_H3RNyeSxNs99Fz6Dwfof_7N6FABlvHe8fNpdGYYC_fdzvxZk
Sitat:

«De flybasene som Norge åpner for våre nordiske naboer blir Bardufoss, Andøya, Bodø, Ørland og Gardermoen. Sverige byr fram Kallax (Luleå), Ronneby, Såtenäs og Uppsala, mens Finland stiller med Jyväskylä, Kuopio, Oulo, Rovaniemi og Tampere.»

Frank Bakke-Jensen (H)

Svar

Frank Bakke-Jensen: I NORDEFCO har man kommet frem til en rekke avtaler som tilrettelegger for økt praktisk samarbeid og forenkler prosedyrer knyttet til militær mobilitet mellom landene. De nordiske landene har blitt enige om å gi hverandre muligheten til å anmode om å planlegge flyvninger med alternative landingsplasser på øvrige nordiske lands territorium, for eksempel ved store værforandringer. Dette er beskrevet i den ikke-bindende avtalen Alternate Landing Base Concept mellom de nordiske landenes forsvarsmyndigheter.
For at en lufthavn kan bli brukt som en landingsplass forutsettes det at den har evnen til mottak av militære fly ved å ha blant annet kvalifisert personell, nødvendig utstyr og kapasitet til å motta fly. Hvilke lufthavner man tilbyr de andre landene er opp til vertslandet selv å bestemme og er forankret i nasjonale vedlegg til avtalen, ikke i selve avtalen. Eventuelle endringer eller oppdateringer til de nasjonale vedleggene blir foretatt av hvert lands militære luftfartsmyndigheter. Endringer i basestruktur kan føre til at et land fjerner eller legger til flybaser i sitt nasjonale vedlegg. For Andøyas del betyr dette at funksjonen som alternativ landingsplass opphører etter at flybasen fases ut for militært bruk, og at funksjonen eventuelt overføres til Evenes når de nødvendige mottakskapasitetene er på plass.