Ruth Grung (A): Raftostiftelsen er med sin undervisningsavdeling ett av seks freds- og menneskerettighetsentre som får støtte til undervisning i demokrati- og menneskerettigheter. I 2019 deltok over 50 000 elever og lærere i oppleggene sentrene tilbyr, hvorav Raftostiftelsen sto for over 10 000 av disse. Til tross for at de står for 20 pst. av undervisningen nasjonalt får de kun fem pst. av midlene.
Hvordan vil statsråden sikre en riktigere fordeling mellom de regionale sentrene og slik at det også gjenspeiler aktiviteten?
Begrunnelse
Sentrene får støtte basert på evne til å tilby undervisningsopplegg på høyt faglig og didaktisk nivå knyttet opp til skolens læreplaner.
Raftostiftelsen har bygd opp sitt undervisningsarbeid over flere år. De når nå ut til lærere, elever og lærerstudenter over hele Vestlandet. Gjennom mange år har de arbeidet strategisk og målrettet med å bygge opp et unikt fagmiljø med spisskompetanse på tema som: demokratiforståelse, inkludering, arbeid mot gruppefiendtlighet i skolen, klimaundervisning og samfunnsengasjement. Undervisningsavdelingen har fra neste år av to ansatte med doktorgrader bygget på didaktisk skoleforskning. Undervisningsavdelingen er attraktive foredragsholdere og bidragsytere til publikasjoner, skolekonferanser og podkaster. Raftostiftelsen er ansvarlig for Dembra på Vestlandet, og er blant organisasjonene som står bak tilbudet om Demokratilæring på Utøya.
I vår undervisning har vi tett samarbeid med lærerutdanningene på UiB, Høyskolen på Vestlandet og Norsk Lærerakademi (NLA), i vår klimaundervisning samarbeider vi med Bærekraftige Liv og Impact Hub, vi samarbeid med Espeland Fangeleir om den årlige holocaustmarkeringen overfor skolene i Bergensområdet, og vi samarbeider tett med de andre freds- og menneskerettighetssentrene som HL-senteret om blant annet Dembra og med Det Europeiske Wergelandsenteret om demokratilæring på Utøya.