Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:147 (2020-2021)
Innlevert: 15.10.2020
Sendt: 16.10.2020
Besvart: 23.10.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): Ved valg av plassering av bomstasjoner slår det av og til uheldig og urettferdig ut for enkelte innbyggere. Slik det gjør for beboerne i grenda Skogen i Midtre- Gauldal kommune. De blir hardt økonomisk belastet for å komme seg til og fra daglige gjøremål uten å ha nytte av ny vei.
Hva kan gjøres for å fjerne denne urettferdige, og økonomiske ekstra belastningen for beboerne i grenda?

Begrunnelse

Ny E6 forbi Soknedal er ferdigstilt med bompengeinnkreving.
Grenda Skogen i Midtre Gauldal med 60 husstander ligger utenfor bommen, og må betale for å komme til lokalt sentrum og kommunesenteret.
Området ligger sør i MG kommune og grenser til Rennebu kommune. Nærmeste tettsted for de er henholdsvis. Soknedal og Berkåk, avhengig av hvor i grenda en bor.
Når ny E6 i Vindalsliene er ferdig, og lokalveien igjen blir kjørbar, så ligger det inne bom på denne lokalveien.
Som kjent pågår en storstilt utbygging av E 6 gjennom Trøndelag. Nylig ble en strekning på 6,5 km åpnet, dels nord for, dels gjennom, og dels sør for Soknedal sentrum.
Det vil komme en bom på nevnte strekning. Den var først planlagt nord for Haukdalabrua, så ble den flyttet til Korporalsbrua, før den igjen ble flyttet til Fossumsbrua, ca. 1 km. sør for Soknedal sentrum.
Det bor vel ca. 6 300 personer i hele kommunen.
I Soknedal bor det 18-1 900 personer. Av disse berøres kun 120 av bompenger på lokal kjøring. Dette uten å ha noen nytte av ny E 6. De som kommer fra andre kanter av bygda kan kjøre rundt i hele kommunen ellers, uten å måtte betale bompenger. Dvs. at de som ikke har nytte av ny vei må betale, mens de som har nytte av den slipper å betale. Det oppfattes som ulogisk og veldig usosialt.
Dagens bom er kommet på plass. Bompenger betales med 43 kr. pr. passering (20 % rab. ved bruk av brikke). De har regnet på dette for en familie på 4, 2 voksne og to små barn. Med levering/henting barnehage, kjøring til jobb, butikker, møter, fritidsaktiviteter etc. vil det bli +/- 50 000,- kr. årlig. Dette oppleves veldig usosialt.
Når ny E 6 står ferdig opp til Ulsberg, blir ny og gammel E 6 helt adskilt. Gammel E 6 blir vår lokalvei. For å komme inn på ny E 6 må de enten kjøre på lokalveien til Soknedal eller Berkåk. Likevel ligger det i planene at de betaler bompenger på lokalveien. Dvs. at de må betale bompenger for å komme oss til bygdesenteret i Soknedal, uten at de kommer inn på ny E 6.
Grenda ber om bomfri lokalvei ned til bygdesenteret, ikke til kommunesenteret.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Utbygging og delfinansiering med bompenger av prosjektet E6 Vindåsliene – Korporalsbrua i Trøndelag ble behandlet i Prop. 124 S (2016–2017), jf. Innst. 410 S (2016-2017). Det regionale bompengeselskapet Vegamot har etter dette stilt midler til rådighet til denne utbygging som nå står ferdig. Trøndelag fylkeskommune har garantert for bompengeselskapets låneopptak til utbyggingen.
I tråd med Stortingets behandling av saken er det lagt opp til at bompengeselskapets bidrag til utbyggingen kan dekkes gjennom bompengeinnkreving i en bomstasjon med innkreving i begge retninger, ved Fossum bru i Midtre Gauldal kommune. Bomstasjonen ved Fossum bru innebærer innkreving på ny E6 Vindåslien-Korporalsbru. Det betyr at alle som kjører gjennom denne bomstasjonen må betale bompenger. I dette prosjektet er det likevel slik at det for de som kommer sørfra er mulig å kjøre bomfritt via lokalveier vest for E6 (kommunale veier).
Bomplasseringen er vedtatt på grunnlag av lokalpolitisk behandling i kommunene Midtre Gauldal, Melhus, Oppdal og Rennebu, samt daværende Sør-Trøndelag fylkeskommune. Alle parter har sluttet seg til bomplassering ved Fossum. I tillegg har partene åpnet for at det blir satt opp bomstasjon på lokalt veinett dersom det oppstår uønsket trafikklekkasje fra ny E6 inn på lokalt veinett.
I Prop. 1 S Tillegg nr. 2 (2016-2017) om nytt takst- og rabattsystem innen bompengesektoren, er rammene for fritaks- og rabattordninger innskjerpet mht. lokale særordninger. Det er ingen bestemmelser i retningslinjene som tilsier at enkeltpersoner skal ha bompengefri ferdsel innen kommunen. Det er nytteprisnippet som skal være førende og det er derfor viktig at bomplasseringen ivaretar dette. Statens vegvesen foreslo i utgangspunktet bomplassering ved Korporals bru overfor kommunene. En slik plassering ville være mer i tråd med nytteprinsippet. Dette fant ikke lokalpolitiske myndigheter å kunne akseptere, og fattet vedtak om bomplassering på Fossum bru.
Fritak for nye grupper kan skape nye forventninger andre steder, og dersom noen får fritak og andre ikke vil dette kunne være et brudd på likebehandlingsprinsippet. Jeg mener det er viktig å begrense bruken av fritak og særordninger utover fritaksgrunnene som står nevnt i takstretningslinjene. Dersom noen grupper får unntak eller lavere takster, må andre brukere betale mer, både for å dekke inn inntektstapet det medfører og for å dekke de økte administrative kostnadene knyttet til særordningene. Fritak etter denne type prinsipper bidrar til at andelen administrasjonskostnader øker på bekostning av å betjene bompengelån. Samferdselsdepartementet har derfor arbeidet for å bli kvitt denne type særordninger, blant annet ved innstrammingen av fritaksgrunner i takstretningslinjene.
Jeg vil understreke at det i denne omgang ikke er snakk om sideveisbom i prosjektet selv om det lokalt er åpnet for dette. Dette vil først bli aktuelt å utrede nærmere om trafikkavvisningen i prosjektet gir store utfordringer for det lokale veinettet. Det vises for øvrig til at flytting av bomstasjon krever ny behandling av saken med enighet mellom lokale parter om bomplassering.