Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:149 (2020-2021) Innlevert: 15.10.2020 Sendt: 16.10.2020 Besvart: 22.10.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide
Kirsti Leirtrø (A): Spørsmålsstiller viser til svar på spørsmål Dokument nr. 15:7 (2020-2021). Hvilke prosjekter som ligger bak tallene og hva er investeringsbehovet for hvert prosjekt?
https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=81441
Knut Arild Hareide: Representanten viser i spørsmålet til mitt svar den 8. oktober hvor det er opplyst samlet antall skredpunkt i høy- og middels skredfaktorgruppe og estimert kostnad for skredsikringstiltak på riksveinettet. Bak tallene ligger det både store og små prosjekter spredt over hele landet. Det er stor variasjon i ulike typer prosjekter og investeringsbehov. Det er utarbeidet skisser og foreslått sikringstiltak på et overordnet nivå for hvert skredutsatte punkt. F.eks. tunnel, tunnelportal, skredoverbygg, omlegging av vegen, brede fanggrøfter, fangdam, ledevoll, sikringsnett, fanggjerde, snøskjerm, støtteforebygninger og/eller aktiv skredkontroll.Det er ikke rom til å liste opp informasjon om alle skredpunktene i dette svaret. For mer informasjon om hvilke prosjekter som ligger bak tallene og investeringsbehovet for hvert enkelt prosjekt, vises det til de fem regionale rapportene «Skredsikringsbehov langs riks og fylkesveg» som er utarbeidet av Statens vegvesen som grunnlag for arbeidet med Nasjonal Transportplan (NTP) 2022-2033. Rapportene er tilgjengelige her:https://www.vegvesen.no/Fag/Teknologi/Geofag/Skred/Skredsikring