Skriftlig spørsmål fra Bengt Fasteraune (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:158 (2020-2021)
Innlevert: 16.10.2020
Sendt: 19.10.2020
Besvart: 26.10.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bengt Fasteraune (Sp)

Spørsmål

Bengt Fasteraune (Sp): Etter statsrådens syn, hva er forskjellen i framtidig togtilbud på IC Østfoldbanen med de planene Jernbanedirektoratet nå skisserer, sammenlignet med de opprinnelige planene for IC Østfoldbanen?

Begrunnelse

I jernbanedirektoratet sine oppdaterte beregninger og forslag til prioriteringer i neste nasjonale transportplan som ble oversendt Samferdselsdepartementet 15.10.2020 står det at:

"Satsingen på InterCity til Tønsberg, Hamar og Moss ferdigstilles i begge rammer. For videre utvikling mot Fredrikstad, medfører betydelige kostnadsøkninger behov for å tenke nytt. Bane NOR har identifisert at en kan oppnå enkelte forbedringer i togtilbudet selv om man reduserer utbyggingen."

De alternative løsningene som blir beskrevet gir mindre redusert reisetid og plass til færre tog enn ved full dobbeltsporutbygging, men gir en forbedring for nedre Glommaregionen sammenlignet med dagens situasjon.
I henhold til de opprinnelige planene skulle nytt dobbeltspor til Sarpsborg være klart i 2029, og ferdigstilles til Halden i 2034.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Den skisserte løsningen vil gi mulighet for to tog i timen til og fra Fredrikstad og ytterligere to tog i timen i rushtid. Løsningen vil gi dagens grunnrutetilbud til og fra Sarpsborg og Halden, samt mellom to og tre ekstra tog i rushtid til og fra Halden. Dette innebærer en vesentlig bedring av tilbudet på strekningen, men dårligere enn med sammenhengende dobbeltspor. Det har også blitt sett nærmere på nødvendige tiltak for å kunne øke frekvensen til to tog i timen til Sarpsborg. Dette vil kreve ytterligere kryssingskapasitet, og vendekapasitet ved Sarpsborg stasjon. Denne løsningen vil være mindre robust enn den foreslåtte løsningen, da det innebærer større togmengde på dagens enkeltspor mellom Fredrikstad og Sarpsborg. Dette innebærer at togene kan bli stående i kø og at man av den grunn mister noe effekt knyttet til både reisetid og punktlighet.
Det foreliggende forslaget innebærer redusert måloppnåelse knyttet til punktlighet og redusert reisetid og løsningen vil heller ikke kunne løse det langsiktige målet om fire tog i timen til Fredrikstad/Sarpsborg. Forslaget medfører også at det vil være plass til færre tog enn ved full dobbeltsporutbygging. Likevel gir løsningen en vesentlig kapasitet- og frekvensøkning, som ville økt togets attraktivitet i regionen. Løsningen Bane NOR har funnet er ruteplanavhengig og gir få muligheter for videreutvikling av jernbanen fra Seut og videre sørover, uten ytterligere utbygging og betydelige merkostnader. Konseptet gir likevel muligheter for å arbeide videre med ytterligere tilbudsbedringer, og forslaget utelukker heller ikke en fremtidig videreføring av dobbeltsporet.
Den skisserte løsningen innebærer at persontogtrafikken prioriteres og legger til grunn et lavere ambisjonsnivå for blant annet godstrafikk. I tillegg reduseres måloppnåelsen på enkelte punkter. Likevel gir denne løsningen en betydelig tilbudsforbedring for regionen, særlig til Fredrikstad.
De opprinnelige planene har som kjent hatt en dramatisk kostnadsøkning. Dette har gjort det nødvendig å tenke nye løsninger. I tiden fremover vil den skisserte løsningen vurderes nærmere for å identifisere mulige forbedringer. Det kan også være aktuelt å undersøke andre alternativer. Dette vil regjeringen komme tilbake til i Nasjonal transportplan 2022-2033.