Bengt Fasteraune (Sp): Etter statsrådens syn, hva er forskjellen i framtidig togtilbud på IC Østfoldbanen med de planene Jernbanedirektoratet nå skisserer, sammenlignet med de opprinnelige planene for IC Østfoldbanen?
Begrunnelse
I jernbanedirektoratet sine oppdaterte beregninger og forslag til prioriteringer i neste nasjonale transportplan som ble oversendt Samferdselsdepartementet 15.10.2020 står det at:
"Satsingen på InterCity til Tønsberg, Hamar og Moss ferdigstilles i begge rammer. For videre utvikling mot Fredrikstad, medfører betydelige kostnadsøkninger behov for å tenke nytt. Bane NOR har identifisert at en kan oppnå enkelte forbedringer i togtilbudet selv om man reduserer utbyggingen."
De alternative løsningene som blir beskrevet gir mindre redusert reisetid og plass til færre tog enn ved full dobbeltsporutbygging, men gir en forbedring for nedre Glommaregionen sammenlignet med dagens situasjon.
I henhold til de opprinnelige planene skulle nytt dobbeltspor til Sarpsborg være klart i 2029, og ferdigstilles til Halden i 2034.