Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:189 (2020-2021) Innlevert: 20.10.2020 Sendt: 21.10.2020 Besvart: 27.10.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide
Arne Nævra (SV): Sterke jernbanemiljøer mener Follobanen er planlagt med for dårlig funksjonalitet, sett i forhold til de store investeringene. Dette gjelder ikke minst godshensyn. Nå er mange lokalt fortvilet og sinte fordi vedtaket om statlig planprosess fratar Ås og Nordre Follo mulighet til å styre planprosessen for togparkering og kopling til Østre linje, der mye dyrka mark ser ut til å måtte ofres. Hvordan ser statsråden på at lokal medvirkning har vært så lite inne i bildet, og vil han vurdere andre løsninger i dialog med kommunene?
Knut Arild Hareide: Planprosessen for Østre linjes forbindelse mot Oslo og togparkering ved Ski har hatt en bred og omfattende lokal medvirkning og involvering, fra KVU til utkast til planprogram, og er i samsvar med regelverket i Plan- og bygningsloven. De berørte kommunene har de siste årene behandlet en rekke saker som vedrører prosjektet. I tillegg til involveringen av politiske organer i Ås og Ski/Nordre Follo kommuner, har det vært omfattende og løpende kontakt med kommunenes planadministrasjoner.Planinitiativ for togparkeringsanlegg og ny avgreining for Østrelinje ble ved årsskiftet 2018/2019 behandlet i Ås og Ski (nå Nordre Follo) kommunestyrer. Begge kommunene ga tilslutning til at Bane NOR kunne begynne direkte på reguleringsplanarbeid for tiltakene uten forutgående kommunedelplan. Det ble satt flere forutsetninger for vedtakene, og det ble stilt krav om vern av matjord, natur- og kulturlandskap.Høsten 2019 la Bane NOR et forslag til planprogram for reguleringsplan ut til offentlig ettersyn og sendte det på høring til berørte kommuner og myndigheter. I planprogrammet foreslo Bane NOR to løsninger for avgreining med tilhørende togparkering som er valgt ut med hensyn til vern av matjord, natur- og kulturlandskap, men også nasjonale interesser knyttet til prosjektets nytte, kostnader og gjennomførbarhet.Både Nordre Follo og Ås kommune avviste i mai 2020 å fastsette planprogrammet. Kommunene ønsker ikke at planprogrammet også inneholder et alternativ i dagen, selv om dette i Bane NORs foreløpige vurderinger er 60-75 prosent rimeligere enn alternativer under bakken. Kommunene ønsker dermed at løsninger velges før konsekvensutredningen er utarbeidet. På bakgrunn av dette har Bane NOR anmodet Samferdselsdepartementet om å be Kommunal- og moderniseringsdepartementet om å beslutte bruk av statlig plan etter PBL §6-4.Jeg vurderer at lokal medvirkning og involvering er godt ivaretatt gjennom planprosessen.