Skriftlig spørsmål fra Willfred Nordlund (Sp) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:194 (2020-2021)
Innlevert: 21.10.2020
Sendt: 21.10.2020
Besvart: 28.10.2020 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Willfred Nordlund (Sp)

Spørsmål

Willfred Nordlund (Sp): Kan regjeringen gi et tidsestimat og totalt kostnadsestimat om når folk i Nordland kan forvente at de nye redningshelikoptrene kan lande ved sykehusene i Nordland som Sea King i dag gjør?

Begrunnelse

De nye redningshelikoptrene skal som kjent erstatte Sea King redningshelikoptrene som snart er 50 år og har tjent folk i nød godt.
Testlandingene er gjort ved St. Olavs hospital og Haukeland sykehus i fjor høst. Begge steder er det utrygt for folk som er i nærheten når helikoptrene lander. Det viser en ny rapport som nå er blitt kjent.
Det virker som det er en overraskelse for noen at "downwash" øker i omfang når rotordiamenter blir større. Selv jeg som ikke har inngående kjennskap til fysikkens lover som et helikopter har å forholde seg til skjønner jo det at når vekta øker så øker behovet for løftekraft. Økt løftekraft vil naturlig gi økt turbulens under et helikopter.
Justis– og beredskapsdepartementet sier til NRK at det er et mål at nye redningshelikopter skal operere sikkert og trygt innen de oppdrag som redningshelikoptertjenesten utfører. Også landinger ved sykehus.
Jeg og mange med meg levde nok i villfarelsen om at det var et krav, ikke et mål. Slike uttalelser skaper usikkerhet. Ellers er jo sikkerhet normalt ekstremt viktig når vi snakker om flyvirksomhet. Men bare et mål for når det står om liv og helse.
“De nye helikoptrene vil gi større trygghet for folk på sjøen, langs kysten og i avsidesliggende områder over hele landet“, sa statsminister Erna Solberg i talen under markeringa av nye redningshelikoptre i september.
Hun bare glemte å si at det vil gi dårligere trygghet for de som oppholder seg rundt sykehuset når helikopteret skal lande. Skal utbedringene foretas vil det medføre store kostnader ved landets sykehus. Kostnader det ikke er tatt høyde for så vidt jeg kjenner til.
Justisministeren opplyste i ordinær spørretime 21.10.20 at de sykehus hvor redningshelikoptrene i dag lander også skal kunne få helikoptre i fremtiden, men at man skal løse dette innenfor kostnadsrammene. Det høres ut som en fantasi. Den eneste måten er jo å lande på alternative plasser LENGRE unna noe som jo må medføre en transport. Det kan godt hende det medisinsk er forsvarlig, men det har jo unektelig en kostnad for folk og ambulansetjeneste. Men de er jo på et anna budsjett så da betyr det vel ikke noe for justisministeren.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: De nye redningshelikoptrene er et vesentlig løft for landets redningstjeneste og luftambulansekapasitet, og de vil bidra til raskere og bedre pasienttransport under nærmest alle slags værforhold. Når innfasingsarbeidet er gjennomført, vil beredskapen være vesentlig forbedret.
Helikoptrene skal etter planen være i drift av løpet av 2022. Arbeidet med innfasingen pågår, og redningshelikopterbasen i Bodø, som i utgangspunktet har ansvaret for redningshelikopteroppdrag i Nordland, er base nummer fire i dette innfasingsløpet.
Dagens Sea King redningshelikoptre lander ved de fleste av landets akuttsykesykehus, men det er kun et mindre antall som har landingsplasser tilpasset redningshelikopter. I mange tilfeller benyttes parkeringsplasser, idrettsbaner eller flyplasser i nærheten.
Målet er at de nye helikoptrene skal kunne lande ved de sykehusene som Sea King gjør i dag, eventuelt andre steder etter avtale med helseforetakene, i tråd med innfasingsplanen.
Stortinget vedtok ved behandlingen av Prop. 146 S (2010-2011) Anskaffelse av nye redningshelikoptre mv. i perioden 2013-2020, jf. Innst. 82 S (2011-2012), at Justis- og beredskapsdepartementet kan gjennomføre infrastrukturtiltak, herunder tilpasning av landingsmulighetene ved sykehus som benyttes av dagens redningshelikoptre. Det var altså den forrige regjeringen som informerte Stortinget om behovet og som ba om støtte til å gjennomføre tiltakene. Saken er senere fulgt opp i andre dokumenter under denne regjeringen.
Gjeldende kostnadsramme for anskaffelsen av nye redningshelikoptre mv. er satt til 14,045 mrd. 2015-kroner inkl. mva. Vurdering av behov og løsninger for landingsplassene pågår og kostnadene for dette arbeidet er foreløpig ikke klarlagt.