Skriftlig spørsmål fra Bengt Fasteraune (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:223 (2020-2021)
Innlevert: 23.10.2020
Sendt: 23.10.2020
Besvart: 30.10.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bengt Fasteraune (Sp)

Spørsmål

Bengt Fasteraune (Sp): Mange er avhengig av å ta førerprøven, både praktisk og teoretisk, for å kunne bruke bil i forbindelse med jobb, skole og fritidsaktiviteter. Hva gjør statsråden for å sikre at dette viktige tilbudet er godt nok og at køene og ventetidene holdes nede?

Begrunnelse

Køene for å ta førerprøven økte når mange trafikkstasjoner stengte ned i forbindelse med korona. Det førte til at mange måtte utsette førerprøven og ventetidene økte. Det har også ført til at mange må reise langt for å ta førerprøven.

Statens vegvesen opplyser til NRK at køen på ti uker er typisk for hele landet, særlig i byene. Grunnen er at trafikkstasjonene var stengt fra 12. mars til begynnelsen av mai på grunn av koronapandemien.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Nedstengningen av trafikkstasjonene som følge av koronapandemien har medført et betydelig etterslep som det er tidkrevende å hente inn. Under nedstengningen i perioden fra mars til mai ble det et estimert etterslep på nærmere 25 000 teoriprøver, og ca. 15 000 praktiske førerprøver ble kansellert.
Det er forskriftsfestede kompetansekrav og godkjenningsordninger for å virke som førerprøvesensor. Det er bare anledning til å benytte godkjente sensorer, og man kan derfor ikke sette inn ekstra personell som ikke allerede har kompetansen og er godkjent.
Statens vegvesen har siden åpningen gitt prøveavviklingen en svært høy prioritet, og andre arbeidsoppgaver har i perioden etter gjenåpningen blitt satt på vent. Det har i stor grad blitt benyttet overtid og mange steder har det vært avholdt prøver på lørdager.
Det er viktig at til enhver tid gjeldende smittevernregler overholdes. Det gjør at man for eksempel på grunn av avstand ikke kan utnytte alle plasser i teorirommene. For å sikre best mulig effektiv utnyttelse av kapasitet og teorirom, og samtidig klare å ivareta smittevernskravene, ble det innført timebestilling på teoriprøver. Fulle venterom der kandidater sitter i kø mens de venter på å komme inn på teorirommet, er ikke ønskelig sett ut fra smittevernhensyn. I tillegg opplever SVV en økt etterspørsel etter teoriprøver akkurat i år.
Statens vegvesen har informert om at selv med disse begrensningene og utfordringene, har det likevel blitt gjennomført ca. 8000 flere teoriprøver hittil i år sammenlignet med 2019. Det har siden gjenåpningen blitt gjennomført bortimot 80 000 praktiske førerprøver. Dette til tross for utfordringer med lokal smitteoppblomstring med tilhørende lokale smittevernstiltak som påvirker Statens vegvesen sin totale kapasitet. Statens vegvesen jobber for å ta igjen etterslepet, men ser at det kan ta tid å komme helt i mål.