Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:232 (2020-2021)
Innlevert: 25.10.2020
Sendt: 26.10.2020
Besvart: 02.11.2020 av arbeids- og sosialminister Henrik Asheim

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Hvilke tiltak har NAV gjennom koronapandemien gjennomført og gjennomfører for å sørge for god oppfølging av brukere som vanligvis møtte opp fysisk på NAV for å få hjelp og andre NAV-brukere, både nye og gamle, som synes det er krevende å forholde seg til NAV digitalt?

Begrunnelse

I en kronikk i Adresseavisen 4. september i år, signert to ansatte ved NTNUs institutt for sosialt arbeid, én ansatt hos Fylkesmannen og én prosjektleder i NAV som har sett på koronapandemiens konsekvenser og arbeidsformer og innovasjoner hos NAV, vises det til at flere Nav-veiledere er bekymret over at de har mistet kontakten med noen av de som vanligvis møtte fysisk opp på Nav for å få hjelp.
I kronikken vises det bl.a. til at:

"Til tross for forenklingene og effektivisering som digitalisering gir Nav-veiledere i deres arbeid, påpeker flere at det er blitt vanskeligere å hjelpe noen av de som har størst behov. Det er vanskelig eller helst umulig å kartlegge eller framskaffe en oversikt over en vanskelig og sammensatt livssituasjon ved å snakke sammen på telefon og/eller video. Spesielt hvis Nav-veileder og borger ikke kjenner hverandre fra før. Noen personer som søker om hjelp, lever i vanskelige situasjoner som innebærer store påkjenninger i livet. Støtte og motivasjon for endringsprosesser og å stå i disse, må være tilpasset den enkeltes situasjon for å fungere positivt. Da er det nødvendig at Nav-veileder har godt kjennskap til personen og at de har en fysisk nærhet og dialog som kan gi grunnlag for stimulerende og konstruktive innspill."

Henrik Asheim (H)

Svar

Henrik Asheim: Koronapandemien og tilhørende nedstenging i samfunnet påvirket brukeroppfølgingen i Arbeids- og velferdsetaten. Flere NAV-kontorer ble stengt, og mange veiledere jobbet på hjemmekontor.
Brukere får hjelp fra NAV-kontoret selv om publikumsmottak er stengt for fysisk møte. I den første perioden etter nedstengingen var det en økning i veiledning og oppfølging av brukere via telefon og videomøter. Det har videre vært en dobling av antall digitale kontakter sammenlignet med fjoråret. Kontorene som fremdeles er stengt, kan nås digitalt eller via telefon for å få hjelp eller avtale ikke-fysiske møter. På kontorene som har gjenåpnet, gjennomføres også fysiske møter. I tillegg er NAV Kontaktsenter tilført økte ressurser for å avhjelpe situasjonen.
Brukere som får arbeidsrettet oppfølging fra Arbeids- og velferdsetaten, har ulike ressurser og forutsetninger. Oppfølgingen som gis, skal være tilpasset den enkeltes behov. Mange av brukerne vil gjennom informasjon på nav.no og gjennom gode selvbetjeningsløsninger, klare å skaffe arbeid på egen hånd. Arbeids- og velferdsetaten tilbyr ulike møteformer for brukere som trenger oppfølging for å skaffe eller beholde arbeid. I en ny og spesiell situasjon der smittevern er viktig, har Arbeids- og velferdsetaten jobbet med tiltak som kunne ivareta brukeroppfølgingen og smittevernstiltak og har videreutviklet mulighetene for digitale møter og oppfølging, slik som videomøter, webinarer, digitale jobbmesser og arbeidsmarkedstiltak.
I samarbeid med KS fikk Arbeids- og velferdsetaten i løpet av våren 2020 utvidet den elektroniske løsningen for søknader om økonomisk sosialstønad. Dette omfatter 311 kommuner, noe som omfatter 96 prosent av landets innbyggere. Løsningen benyttes i stort omfang.
Arbeids- og velferdsetatens personbrukerundersøkelse, gjennomført høsten 2020, viser at møteform påvirker brukertilfredsheten i liten grad, og at det er innholdet i møtet, relasjonen til veilederen og om brukeren kommer videre i sin sak, som er viktigst for tilfredsheten med etaten. De digitale løsningene er under kontinuerlig videreutvikling, slik at de skal bli brukervennlige for flest mulig.
Samtidig har Arbeids- og velferdsetaten vært opptatt av oppfølgingen av ikke-digitale brukere. Andelen planlagte fysiske oppfølgingsmøter med brukere ble sterkt redusert i april. Fra mai har det vært en gradvis økning i fysiske oppfølgingsmøter, og etaten er nå oppe på samme nivå som før nedstengingen.