Skriftlig spørsmål fra Per-Willy Amundsen (FrP) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:254 (2020-2021)
Innlevert: 26.10.2020
Sendt: 27.10.2020
Besvart: 03.11.2020 av kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup

Per-Willy Amundsen (FrP)

Spørsmål

Per-Willy Amundsen (FrP): Kan statsråden redegjøre for hva Langesundforbindelsen vil kunne få årlig av fergeavløsningsmidler, slik at lokal- og fylkespolitikerne har noe å jobbe ut fra?

Begrunnelse

Som kjent ble det i Stortinget i vår inngått et kompromiss mellom regjeringspartiene og FrP som forbedret fergeavløsningsordningen.
Langsundforbindelsen i Karlsøy i Troms og Finnmark er et prosjekt det har vært jobbet lenge med. Da Troms og Finnmark fylkeskommune reviderte budsjettet i juni i år, falt Langsundforbindelsen ut. Fergeavløsningsmidlene var da redusert til under 200 millioner i nåverdi for hele nedbetalingsperioden og fylkeskommunen satte prosjektet på vent. FrP lokalt og regionalt kjemper fortsatt for prosjektet og har tro på at en forbedret fergeavløsningsordning kan gi ny giv for prosjektet.

Nikolai Astrup (H)

Svar

Nikolai Astrup: Størrelsen på de årlige ferjeavløsningsmidlene blir beregnet ut fra reduksjonen i tilskudd gjennom inntektssystemet når et ferjesamband blir avløst eller kortet inn av en bro eller tunnel. Avløsning av et ferjesamband vil gi en lavere verdi på kriteriet "normerte ferjekostnader" i båt- og ferjenøkkelen i inntektssystemet, mens det nye veinettet vil gi økt verdi for kriteriet "vedlikeholdsbehov fylkesvei" i veinøkkelen. Det årlige beløpet med ferjeavløsningsmidler blir altså beregnet som nettoeffekten av disse endringene i inntektssystemet.
Det årlige beløpet blir prisjustert med 2,5 prosent årlig, men ligger ellers fast i hele utbetalingsperioden. Det samlede beløpet med ferjeavløsningsmidler et prosjekt kan motta, blir bestemt ved å fastsette lengden på utbetalingsperioden. Ferjeavløsningsmidlene blir utbetalt til summen av ferjeavløsningsmidler kan dekke de nominelle byggekostnadene (ekskl. mva.-kompensasjon og eventuelle bompenger) og inntil 50 prosent av de beregnede rentekostnadene, men ikke lenger enn maksimalt 45 år.
Troms fylkeskommune ba i oktober 2018 Kommunal- og moderniseringsdepartementet om å beregne et foreløpig anslag på årlige ferjeavløsningsmidler for Langsundforbindelsen. I søknaden ble det lagt til grunn at veiprosjektet vil avløse ferjesambandet Hansnes–Stakkvik helt, mens ferjesambandet Hansnes–Vannøy–Karlsøy vil kortes inn. I departementets svarbrev av 13. november 2018 ble det årlige beløpet anslått til 4,3 millioner kroner. Anslaget var beregnet ut fra kriteriedata og kostnadsnøkkelen i inntektssystemet for 2019.
Departementet har nå beregnet et nytt anslag basert på inntektssystemet for 2021, med oppdaterte kriteriedata for de to ferjesambandene som blir berørt av veiprosjektet. Departementet har ikke oppdaterte opplysninger om hvordan det nye veinettet vil påvirke kriteriedata for fylkesvei, og har lagt til grunn de samme opplysningene om veinettet som ble brukt i forrige beregning (prisjustert til samme kroneverdi som er brukt i inntektssystemet for 2021). Med disse forutsetningene kan det årlige beløpet med ferjeavløsningsmidler anslås til om lag 10,6 mill. kroner.
Differansen mellom de to beregningene for Langsundforbindelsen skyldes endringer i grunnlagstallene som er brukt til å beregne kriteriet "normerte ferjekostnader" for de to ferjesambandene, endringer i kostnadsnøkkelen som ble innført med det nye inntektssystemet fra 2020, og en økning i beløpet som båt- og ferjenøkkelen utløser gjennom utgiftsutjevningen i inntektssystemet.