Tellef Inge Mørland (A): Hva tenker justisministeren om politiets håndtering av det omtalte ekteparets anmeldelse, hvilke tiltak vil justisministeren iverksette for at folk som anmelder svindel av denne karakteren skal føle de blir tatt på alvor, og hvordan vil hun sørge for at politiet kontrollerer ektheten til opplysninger/brev i saker der det fremstår som om den fornærmede bidrar til å frifinne den anmeldte, slik det feilaktig ser ut til å ha skjedd i f.eks. dette ekteparets sak?
Begrunnelse
Agderposten har i flere reportasjer nylig, blant annet lørdag 24. oktober, fortalt om et eldre ektepar som solgte en bil til 99 000 kroner, men sitter igjen uten både bil og penger, etter at de har blitt lurt av kjøperen. En kjøper som ifølge Agderposten har gjentatte svindler og dommer på rullebladet sitt.
Påtalemyndigheten har henlagt saken til ekteparet på grunn av «manglende saksbehandlingskapasitet». Dette på tross av at både bilkjøperen og bilen har vært lett tilgjengelig i Oslo.
Påtaleleder i Oslo politidistrikt har også gitt Agderposten tilbakemelding om at fornærmede skal ha sendt et brev hvor ekteparet skal ha bekreftet å ha fått bilen tilbake. Fornærmede nekter for å ha sendt dette brevet, og slik saken fremstår kan dette både virke som dokumentfalsk og at politiet har brukt et brev med uriktige opplysninger som grunnlag for å henlegge saken, uten å kontrollere brevets ekthet.
Jeg har forståelse for at justisministeren kanskje ikke ønsker å kommentere den aktuelle enkeltsaken. Denne typen saker kan imidlertid bidra til å svekke folks tiltro til at politi og rettsvesen vil stille opp for dem, om de blir utsatt for svindel og kriminelle handlinger av denne karakteren.
Agderpostens omtalte sak reiser derfor også flere prinsipielle problemstillinger, som justisministeren forhåpentligvis kan svare på i mitt spørsmål.