Siv Mossleth (Sp): Veiprosjektet «E6/E10 Åpne vinterveier» er fjernet fra Vegvesenets prioriteringsliste, Hver vinter må E6 over Saltfjellet stenge. I fjor skjedde det 141 ganger, noe som tilsvarer 82 døgn med stengte veier. Stengte veier har store konsekvenser for næringslivet og for beredskap.
Hva er det helt konkret som har påvirket SVVs prioriteringsendringer, er konsekvensene av tidsforsinkelser på gods over år, eksempelvis fersk fisk, tatt med i beregningene, og støtter statsråden disse prioriteringene?
Begrunnelse
Statens vegvesen har endret sin innstilling til hvilke prosjekter de ønsker å prioritere i for bindelse med rullering av NTP, i innstillingen har prosjektet åpne vinterveier E10 /E6 bestående av 3 fjelloverganger i Nord -Norge falt ut. De prosjektene er E6 Saltfjellet, E6 Sennalandet og E10 Bjørnfjell.
Det svært viktig å få gjort noe med disse flaskehalsene, de representerer store forsinkelser i godsframføringen og betydelige tap for vareeier og transportør. I tillegg fører alle stengninger av disse veiene i løpet av vinteren til utfordringer for samfunnssikkerhet og beredskap. Er Saltfjellet stengt på grunn av dårlig vær er Norge delt i to, for da er været så dårlig at heller ikke fergene langs kystveien går.
I rapporten utarbeidet av Menon om tidsforsinkelser av sjømat på oppdrag av Samferdselsforum Nord, har man fått bekreftet de økonomiske konsekvensene ved tidsforsinkelser. Rapporten beskriver konkret hva de samfunnsøkonomiske konsekvensene av tidsforsinkelsene utgjør på prosjektet «åpne Vinterveier», det går fra å være samfunnsøkonomisk ulønnsomt til å bli lønnsomt. Eksportverdien fra Nordland øker, og har allerede passert 30 milliarder.